نادي الفكر العربي
إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - نسخة قابلة للطباعة

+- نادي الفكر العربي (http://www.nadyelfikr.com)
+-- المنتدى: الســـــــــاحات الاختصاصيـــــة (http://www.nadyelfikr.com/forumdisplay.php?fid=5)
+--- المنتدى: الحوار اللاديني (http://www.nadyelfikr.com/forumdisplay.php?fid=63)
+--- الموضوع: إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر (/showthread.php?tid=6596)

الصفحات: 1 2 3 4


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - رائف - 02-18-2008

فكرة هذا الموضوع تراودني من فترة , وكنت أفكر أن أكتب عن تجربتي الذاتية فيها , وفكرت أن يكون الموضوع عامًا ويطرح كل منا تجربته أو معاناته في هذا الأمر .
أنا من زماااااااااااااااان ومن صغري مش مقتنع بموضوع الدين من أساسه ـ وإن كانت تنتابني من حين لآخر وحتى وقت قريب لوثات دينية استسلامًا وهروبًا من التفكير إلى أن هداني الله على يد كوكبة من أعضاء النادي هنا ـ وكنت كتير بكلم أصحابي في الحكاية دي وكانوا بيفاجئوا من جرأتي وكنت أفضل أناقشهم في بديهيات تدل على كدب الأديان وطبعًا محدش كان بيعرف يرد بس كانوا بيخافوا من الموضوع نفسه , ودا طبعًا مع أصحاب كنت أثق فيهم وفي إنهم من جواهم مش فارق معاهم الموضوع , ولكن طبعًا مع غيرهم كنت بظهر إني مؤمن بالدين وبقول عبارات دينية عادي ـ ولغاية الآن بعمل كده ـ لأن الموضوع مش هزار وممكن أي واحد ابن هبلة لو عرف إني رافض الدين ممكن يقتلني أو يسيحلي ويضيع مستقبلي أو يأثر على حياتي , فكنت ومازلت ماشي جنب الحيط أحسن , تطبيقًا لقول محمد بن عبدالله : ( إلا من أكره وقلبه مطمئن ) ....
هههههههه
مفارقة غريبة .. نفس العبارات اللي كان محمد بيستخدمها لخداع عقول الآخرين أصبحت بتنطبق على كثير من اللادينيين , المشكلة إني وجدت نفسي في كثير من الأحيان ملزم بتطبيق بعض شعائر الإسلام كالصلاة ـ وأحيانًا بالمسجد :roll: ـ وصلاة الجمعة المملة اللي بكون قاعد فيها ملزم بإظهار الهدوء والإنصات للخطيب ابن المرة المتناكة اللي قاعد يشخ في عقول الناس ـ آسف على الألفاظ ولكن للأسف لا توجد ألفاظ غيرها تعبر بدقة إلا هي ـ وكذلك صيام رمضان اللي بيدمر قدرتي على العمل وبضطر كتير إني أفطر في الخباثة ( من غير ما حد يشوفني حتى أقرب الأقربين لأن الموضوع بتاع رمضان الناس مش بتعتبره عبادة وخلاص لا كمان بيعتبروه دناوة :frown: ) , والغريب إني كمان رحت العمرة كذا مرة مجبر لما كنت بالسعودية مرة من جروب أصحاب ومرة عشان مراتي كانت عايزة تعمل عمرة وأنا لبيت رغبتها ولبست الملابس إياها ولفيت حول الكعبة وبين الصفا والمروة وشربت مياه زمزم المباركة ..
أوعدكم إني هحكي تجربتي بتفصيل أكتر قريبًا بس السؤال : هو مفيش جمعية أو أي جهة في العالم حتى لو الرفق بالحيوان ممكن تساعد الواحد في الخلاص من القهر دا والمساعدة في يكون الإنسان حرًا في اختيار عقيدته في الحياة بصرف النظر عن الدين الذي ورثه ؟
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه من القهر ..


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - neutral - 02-19-2008

نوعا ما تجربتي مختلفة قليلا لأن معظم إن لم يكن كل من أعرفهم وبالذات في دائرة الأصدقاء المقربين ملحدين وضاربين نار علي ربنا لدرجة أعتقدت معها إن هذا هو الوضع الطبيعي للأمور وكل شئ صار حسب الخطة الموضوعة إلي أن تخرجت وبدأت أحتك فعليا بالمجتمع لأكتشف أني كنت زي مايكون عايش ضمن تنظيم سري وبدأت تحدث إصطدامات مع الأخرين خاصة وأن الشيمة المفضلة لدي هي سب الدين بتنويعاتها المختلفة بدءا من سب الدين العادة مثل يابن دين الكلب إلي سب الدين المركب مثل هطلع تلاتة كس دين أمك إلي سب الدين الإبداعي وهو قليل ويأتي في لحظات النرفانا والوجد العرفاني الغنوصي علاوة علي حمي الإتجار بالدين التي إجتاحت مصر والمشكلة الحقيقية هي التعامل في أماكن العمل حيث ينظر لك الكثير علي إنك شيطان لاأخلاقي مريد!!! والطريف إنك ستجد أن كراهيتك هي الشئ الوحيد الذي يجتمع عليه المسلمون والمسيحيون!!
وبسبب هذا الموضوع أنا بالفعل لم أكون أي أصدقاء جدد منذ تخرجي وحتي اليوم وصداقات العمل بتنتهي بمجرد إنتقالي لمكان أخر ومازال أصدقاء الكليةالملحدين هم أصدقائي لليوم لم يزد عليهم شخص واحد! وبعيدا عن القاهرة ووجع دماغها ففي مكان كالغردقة مفيش حد في دماغه دين ولاكلام فاضي من ده ولاتعرف مسلم من مسيحي من إبن دين كلب علاوة علي إمتلائها بالملحدين مما يجعل الحياة فيها أسهل.


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - Beautiful Mind - 02-19-2008

Array
بدءا من سب الدين العادة مثل يابن دين الكلب إلي سب الدين المركب مثل هطلع تلاتة كس دين أمك إلي سب الدين الإبداعي وهو قليل ويأتي في لحظات النرفانا والوجد العرفاني الغنوصي ..
[/quote]

الحتة ديه جامدة موووووووووووووووووت :aplaudit:

أنا قعدت أضحك عليها كتير قوي ... :lol:

دمك زي العسل على فكرة.

لكن سب الدين المركب ده إبداع و إعجاز فني ..
و سب الدين الرباعي أثار خيالي :grin:

جميل أن نحتفظ بالأسلحة الثقيلة إلي أوقات النرفانا و التجلي فقط.
لكي تكون لحظات خاصة يقال فيها كلام خاص جدا .. :lol2:

وردة للعسل :redrose:


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - Beautiful Mind - 02-19-2008

Array
فكرة هذا الموضوع تراودني من فترة , وكنت أفكر أن أكتب عن تجربتي الذاتية فيها , وفكرت أن يكون الموضوع عامًا ويطرح كل منا تجربته أو معاناته في هذا الأمر .
[/quote]

موضوع جميل و مهم يا رائف ..
أنا برضه كنت عايز أتكلم فيه.

Array
ولكن طبعًا مع غيرهم كنت بظهر إني مؤمن بالدين وبقول عبارات دينية عادي ـ ولغاية الآن بعمل كده ـ لأن الموضوع مش هزار وممكن أي واحد ابن هبلة لو عرف إني رافض الدين ممكن يقتلني أو يسيحلي ويضيع مستقبلي أو يأثر على حياتي , فكنت ومازلت ماشي جنب الحيط أحسن , تطبيقًا لقول محمد بن عبدالله : ( إلا من أكره وقلبه مطمئن ) ....
[/quote]

أنا ليا رأي في الحكاية ديه ..
ماتنساش إن مهما كان إنت العاقل الواقعي و هم المخرفين يؤمنون بالعفاريت و أفلام الكارتون.
يعني في النهاية المفروض هما اللي يستخبوا و يختشوا على دمهم و يحاسبوا في كلامهم بدل ما الناس تضحك عليهم.
يعني ماتحسسنيش إنك مجرم و لا جاسوس لمجرد إنك بتفكر بعقلك.
لازم على الأقل تصارح الناس القريبين منك قوي و تقول لهم و إنت فخور كمان.
قول إنك مش مصدق الكلام الفارغ ده .. و إن الحكاية ديه مش بإيدك و صعبة عليك.
فقدت إيمانك, هتعمل ايه يعني .. ما هو برضه كلام أهبل في النهاية و صعب تصديقه.

بعدين أنا شايف إن الإلحاد رسالة و طريقة حياة ..
يعني بعد ما الإنسان بيترك الأديان بيتهيألي بيحتاج طريقة حياة مختلفة تناسبة بدلا من الدين ..
يعني إجابات على أسئلة مثل : من انا ؟ لماذا أعيش ؟ ما هو موقفي من كذا ؟ لماذا أفعل كذا ؟ كيف أتصرف في الموقف العلاني ؟
يعني الواحد يلاقي مبادئ بديلة أفضل و أعقل و على المقاس و عصرية أكثر من الأديان ..

يبقى الواحد مش بس مطالب إنه لا ينكر إيمانه .. و يواجه أي واحد بشجاعه
لازم كمان تفتح عينين الناس اللي حواليك.
ده حق الناس المساكين اللي حواليك اللي عايشة في خوف و قلق و بتتصرف تصرفات عبثية و غريبة و مش مفهومة بإسم الدين.
لازم تدعي الناس لتحكيم عقولها بوجه عام حتى دون التعرض للدين لو عايز ..

مثلا انا كل أهلي عارفين إني ملحد ..
في السنين الأولى لإلحادي كنت كثير التصادم مع أبي بسبب هذا الموضوع.
هوه كان فاكرني قريت لي كتابين خلوني لسعت فكان بيناقشني بإستخفاف و بعدين لما لقى الحكاية زادت كان بيلف بيا ع الكهنة ويقول لهم يكلموني.
كنت فرحا بتسليط الضوء علي و عمل جولات مكوكية لعرض وجهة نظري ..
كنت عيل في ثانوية عامة و كان فيه كهنة كبيرة و قارية أقعد أسألها و ترد عليا.
إقتنعت شوية و بعدين رجعت تاني .. و المرة ديه مليت من المناقشات.

كان ليا أب إعتراف بعترف عنده, قلت له في مرة :
يا أبونا أنا لما بشتم حد أو بتخانق او ببص لواحدة ست ببقا حاسس إن ده طبيعي و من حقي ..
حتى انا دلوقتي مش حاسس إني ندمان لكن بحكي لك عادي كصديق يعني.
قام قاللي : بص يا حبيبي, السر إسمه سر التوبة و الإعتراف مش الإعتراف بس.
لما تحس إنك ندمان و تايب إبقى تعالى إعترف ..
قلت له : يا أبونا ما أنا حكيت لك إني مابقيتش مصدق.
فقال : خلاص إنت صلي له و لما تبدأ تصدق تاني تعالى لي ..

الكلام ده كان من 9 سنوات و من ساعتها مارحتلوش ..
حتى لما كنت بروح الكنيسة عشان أسلم على أصحابي و صحباتي كنت بمثل المعارضة لغاية ما زهقت من المجتمع الكنسي كله ..
كنت بسمع حكايات عن التناول دون إستحقاق و كنت أروح أتناول و نا واكل و مشيش و متفرج على صور سكس كمان دون ان يحدث أي حاجة.
هيا الحكاية كلها هجس و اللاهوت مهمته إلهاء الناس و إيهامهم بان الإيمان المسيحي له عمق.

انا دلوقتي بحاول إقناع أبويا العزيز و هو خادم نشيط في الكنيسة القريبة من بيتنا و أمي كمان ..
كل أصحابي عرفوا إني ملحد و أقنعت واحد منهم
و حتى قرايبي عارفين إني مش متدين لكن انا مش بحب أرغي مع الناس الطياري ..
يعني لو حد هيشوفني على طول لازم يكون عارفني عشان مايقرفنيش ..
يعني الناس اللي كانت في الكلية كانت بتسميني الشيوعي مع إني مش شيوعي بس هوه ده اللي فهموه ..
و الناس اللي كانت معايا في الشغل كانت عارفه إني مش متدين بس مش بحب أرغي ..
أنا مش بحب أتكلم عشان بيسيبوا الموضوع و يمسكوا فيا أنا ..
بس أنا إتعلمت إني لازم أتعامل وكأني المتحدث الرسمي بإسم الاغلبية الملحدة ..
لما بحاول أنهي الكلام مع الناس ديه بإن ديه وجهة نظري و إني بحترم حقهم في الهبل فهما كمان لازم يحترموا حقي .. إلي آخره
بيفتكروا إني مش مصدق قوي و يبدأوا مواعظ ..
إتعلمت إني لازم أقولهم رأيي بصراحة عشان يختشوا و يبطلوا كلام ..
و فعلا .. الكل بيتعامل معايا كأمر واقع و مايحبش يرغي معايا في الدين عشان مايفتحنيش.

و هو المطلوب إثباته.

Array
المشكلة إني وجدت نفسي في كثير من الأحيان ملزم بتطبيق بعض شعائر الإسلام كالصلاة ـ وأحيانًا بالمسجد ـ وصلاة الجمعة المملة اللي بكون قاعد فيها ملزم بإظهار الهدوء والإنصات للخطيب ابن المرة المتناكة اللي قاعد يشخ في عقول الناس ـ آسف على الألفاظ ولكن للأسف لا توجد ألفاظ غيرها تعبر بدقة إلا هي ـ وكذلك صيام رمضان اللي بيدمر قدرتي على العمل وبضطر كتير إني أفطر في الخباثة ( من غير ما حد يشوفني حتى أقرب الأقربين لأن الموضوع بتاع رمضان الناس مش بتعتبره عبادة وخلاص لا كمان بيعتبروه دناوة ) , والغريب إني كمان رحت العمرة كذا مرة مجبر لما كنت بالسعودية مرة من جروب أصحاب ومرة عشان مراتي كانت عايزة تعمل عمرة وأنا لبيت رغبتها ولبست الملابس إياها ولفيت حول الكعبة وبين الصفا والمروة وشربت مياه زمزم المباركة ..
[/quote]

إنت بتهزر ؟
إنت كده مسلم يا حبيبي ..
تفرق ايه كده عن أي مسلم ؟
عمليا أنت مسلم نموذجي : بتصلي و تصوم و حجيت كمان.
ايه الفرق إذا كنت مصدق ولا لأ ؟
إزاي تتصرف تصرفات إنت مش مقتنع بيها ؟
إزاي تستحمل صلاة حاسس إنها مملة و شيخ شايف إنه بيشخ في دماغك و دماغ الناس ؟
أمال سيبت ايه للمسلمين ؟
أعرفك إزاي انا لو ماشي في الشارع و لقيتك عامل زيهم ؟

أمال إنت ألحدت ليه أساسا ؟
إذا كنت عايش حياة المسلم و مواظب على كل ما هو ممل في حياته.
أنا رأيي لو تآمن يبقى أحسن عشان يبقى لتصرفاتك معنى ..
واضح إن معندكش مشاكل في السلوك الديني عموما و بالتالي إنكارك لوجود الله هو بلا معنى.
تنكره لكي تصير عاقلا قدام نفسك فقط و لكنك مازلت تشك إنه ممكن يكون موجود.

إيمانك ضعيف يا أخ رائف :(
أو إنك حديث عهد بالإلحاد و بالتالي فإن عليك تفعيل إيمانك و السلوك كملحد.

ده في مسلمين أعرفهم و متعصبين لو جيت تكلمهم .. لا بيصلوا ولا بيصوموا رمضان حتى.
هم ملحدين عمليا و أنت مسلم عمليا.
القناعة و التصديق و الإيمان ليسوا كل شيء.

Array
أوعدكم إني هحكي تجربتي بتفصيل أكتر قريبًا بس السؤال : هو مفيش جمعية أو أي جهة في العالم حتى لو الرفق بالحيوان ممكن تساعد الواحد في الخلاص من القهر دا والمساعدة في يكون الإنسان حرًا في اختيار عقيدته في الحياة بصرف النظر عن الدين الذي ورثه ؟
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه من القهر ..
[/quote]

أنا نفسي بقا يكون فيه حاجة زي كده في مصر ..
يعني دورية أو صحيفة غير منتظمة يكون لها صوت إلحادي و تندد بالعقائد و السلوكيات الدينية ..
نفسي يكون ليا دور إجتماعي في تبشير الناس بالفرج و التعقل.
أو نكون جمعية سرية مثلا ..

يعني تجمع أو تنظيم او ما أشبه ..
طبعا لان الإلحاد قائم على التمرد و التفرد الذي يشعر به الإنسان فمن الطبيعي يكون كل واحد مهتم بشئونه.
أظن أن لنا حقوق و على راسها إعتراف المجتمع بان هناك ملحدين كما أن هناك مسلمين و مسيحيين و يهود و بهائيين.
من حقنا نحن أيضا إعتراف الدولة بنا و إحترامها لما نصدقه ..

يعني هناك أسئلة مهمة تحتاج إجابة :
ما المفروض أن يكتب في خانة الديانة ؟
كيف يمكن أن يتزوج إنسان ملحد إذا كانت كل عقود الزواج دينية ؟
كيف يمكن يتلقى أطفال الملحد تعليما دينيا في المدارس ؟
كيف يمكن أن يدفع الملحدين ضرائب توجه لأعمال دينية ؟

من حق الملحد أن يتم الإعتراف بدينه و أن يدعو لأفكاره في وسائل الإعلام و أن يتزوج زواجا مدنيا و ألا يتعلم اطفاله تعليما دينيا.

أريد أن أسألك أسئلة يا رائف :
ما هي معتقدات زوجتك ؟ و هل هي متدينة و لا ملحدة ؟
من يعرف إنك ملحد غير اصدقاءك ؟
ما الذي تعلمه لاطفالك و بماذا تجيبهم حين يسألوك في الدين ؟
على أي أخلاق تربيهم ؟

كل ود :wr:


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - fares - 02-19-2008


رائف (f)
نيوترال(f)
بيوتفل مايند(f)

صباح الخير

عندما يعلن المسيحي الحاده يختلف الامر عن المسلم وبالذات في مصر او اي مكان اغلبيته مسلمين
:what: وطبعا مش محتاج الموضوع ليه
اول حاجه المسيحيه لا يوجد فيها حد الرده ثانيا المسلمين مؤمنين ان المسيحيه باطله يعني مسيحي الحد يبقي خرج من ظلمه إلي ظلمه اشد ومثواه جهنم وبئس المصير

اول امس كنا قاعدين بنحكي في موضوع غزه مع مجموعه من الاقارب كنت اول مرة اشوفهم بحياتي وفيهم الجامعي والامي والازهري والكلام جاب بعضه لحد ما وصلنا لمولاة الكفار والنصاري وطبعا تطور الموضوع من فرعيات لأساسيات وحسيت اني لو قلت لهم رأيي بصراحه ممكن يقيموا علي الحد واحنا قاعدين او يسلموني للشرطه ووجدت انه لا مفر من نطق الشهادتين مع انكار السنه كاملة وأن نأخذ من القرآن ما يوافق العصر فقط واستمر الكر والفر دون تسليم مني والحقيقه اني افحمتهم وعرضت عليهم افكاري بطريقه غير مباشره بأن شرحت لهم علي أي اساس يبني العلمانيين والملحدين فكرهم وبذلك نجحت في نقد الاديان وفكرة الله وكأني انقل لهم أراء الملحدين فقط لا غير ووضحت لهم انه لو عيل شيوعي جلس مع القرضاوي هيمسح بيه الارض ولا يملك القرضاوي من أدله سوي القرآن الذي لا يؤمن به الملحد وخرجت من المجلس وقد شوشت تفكيرهم وافقدتهم بعض الثقه العمياء التي بدأ الحوار بها
وانا مع بيوتفل مايند في نقده لرائف بأنه يجب ان يكون ايجابي اكثر من ذلك ولكن ربما لأن رائف متزوج ولديه اسره فهو هنا لا يغامر بمستقبله فقط ولكن يغامر بمستقبل ابنائه ايضا ولكن هذا لا يعني ان تؤدي الفرائض فعندما سألني القوم انت بتصلي اجبت لأ واضحه وقاطعه ولما سألوني عن السبب اجبت بأني مش فاضي وعندما قالوا انها امر إلهي وعباده قلت لهم انها فرضت علي عالم فاضيه لا شغله ولا مشغله ولو كانوا كتروا في الكلام كنت هسألهم وماذا يستفيد الله من صلاتنا :P

اما موضوع نشره دوريه فأنا بستغرب ازاي اللادينيين في مصر والعالم العربي لغاية دلوقتي مالهمش كتيب شهري او جريده اسبوعيه وانا فعلا محتار اتجوز ازاي ولو اتجوزت عادي واكتشفت زوجتي بعد كده امري حاكم انا ميتبلش في بقي فوله :mellow: تشردني وتسيح لي وتطردني من البيت وتاخد العيال مدي الحياه حتي ينشأوا نشأة اسلاميه صالحه :D:


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - neutral - 02-20-2008

http://www.eltwhed.com/vb/showthread.php?t=3788


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - إبراهيم - 02-20-2008

Array ولغاية الآن بعمل كده ـ لأن الموضوع مش هزار وممكن أي واحد ابن هبلة لو عرف إني رافض الدين ممكن يقتلني أو يسيحلي ويضيع مستقبلي أو يأثر على حياتي ,[/quote]

لا داعي من الأساس أن تشعر وكأن هناك خصومة بينك وبين المجتمع أو بينك وبين الدين. أخذت موقف عقلاني من الدين فهذا موقف يخصك وربما هو موقف ينم عن أنك وصلت لمرحلة عقلية لا يقدر أن يستوعبها غيرك ولا يجب أن تظلم الناس بل ترأف بهم فالدين كثيراً ما يكون سلوان للبعض منا. اللادينية ليست صورة أخرى من صور الدين حتى تتعاطى معها وكأنها خصم الإسلام بل كل ما في الأمر أنك ارتقيت عقلانياً ووصلت لهذا المستوى. ماذنب غيرك ممن هم متقزمون؟ أيصبح القزم عملاق بأمر كن فيكون؟ لا يحدث..

Arrayمفارقة غريبة .. نفس العبارات اللي كان محمد بيستخدمها لخداع عقول الآخرين أصبحت بتنطبق على كثير من اللادينيين , المشكلة إني وجدت نفسي في كثير من الأحيان ملزم بتطبيق بعض شعائر الإسلام كالصلاة ـ وأحيانًا بالمسجد roll.gif ـ وصلاة الجمعة المملة اللي بكون قاعد فيها ملزم بإظهار الهدوء والإنصات للخطيب [/quote]

عندي ظن أنك تضطر للذهاب للمسجد إرضاءًا لرغبة الأهل. كان بودي أن أقول لك لا تجبر نفسك على شيء لا تريده مع الاحتفاظ بالاحترام للمسجد وشيخ المسجد. لكن هذا ليس ذنب شيخ المسجد. الرجل يؤدي وظيفته ومشكور على أنه يحقق ذاته بعمله ويجب أن نحترم هذا. لذلك، أميل لأن أقترح عليك عدم الذهاب قدر المستطاع لمكان أنت من الأساس لا تستريح فيه أو إليه. ولكن في الوقت نفسه وحتى لو اضطررت لسبب أو لآخر للذهاب للمسجد، ليتك تعمل مثل أصدقائي اليهود. لي أصدقاء يهود لا دينيين ويشتركون في طقوس الصلاة بالكنيس ومع ذلك لا دينيين. طقوس الصلاة اليهودية له تعبر عن تضامنه مع الجماعة اليهودية وهذا عندي النبل بعينه. يمكن أن تفعل مثلهم تذهب للمسجد وتشترك معهم لا عن قناعة ولكن عن رغبة في التضامن فالدين ليس أمر عقلاني أو أن هناك أي دعوة صادقة لعقلنته وإنما الدين هو مسألة ولاء وانتماء. ما يريد المسلم أن يشعر به هو أنك عندك "ولاء" للجماعة ولا أعتقد أن هذا صعب عليك ويجب أن تخاطب الناس على قدر عقولهم. أنا لست مسلم ولكني ارتددت عن دين الإسلام منذ 20 عام ولكني نضجت بعد سفري لأميركا وتعلمت أن أحترم الإسلام وربما أقدر نقاط الجمال في الإسلام. عدت بنوع ما عودة مجازية للإسلام وفيها تقدير لمشاعر الناس وعواطفهم وانتماءاتهم. القديس فرانسيس الأسيسي كان يقول للحية أنت أختي! ألا نتعلم منه ونؤمن بمؤاخاة جميع الناس والحرص على التضامن معهم؟ يمكنك أن تفعل هذا ولكن هذه المرة برغبة صادقة لا عن "نفاق" أو لأنك مجبور.

ما أتمناه منك هو أن تعمل مثل أصحابي اليهود والذين قد لا يقتنعون عقلانياً باليهودية ولكن تعلموا تقدير تراثهم. هذا هو تراثك وتراث أبيك وأجدادك ويجب احترامهم وحبهم في شخص هذا التراث الإسلامي بكل ما فيه من إيجابيات لا أن تنظر للمرارة وتسمح للناس هنا أن تشحنك شحنات غضب ومرارة وتتعامل مع الناس من منطلق الغضب. انتماؤنا للمعتقد هو أمر وجداني ولا تحتاج لبرهنة شيء لأحد ما وعليك فقط، في رأيي، أن تشعر بالناس. أخشى عليك أن تواجه صعوبات مثلما واجهت في صغري وتندم على التسرع. أتمنى لك السعادة في كل ما تقبل عليه وتسعد فيها مع أهلك وعشيرتك المسلمين.


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - neutral - 02-20-2008

الملحدين كجماعة بيعانوا من نقطة ضعف جوهرية وهي أن كل مايجمعهم ببعض هو رفضهم لفكرة الإله والدين وبعد ذلك كل واحد منهم في طريق مختلف لأنه من الصعب أن تؤسس جماعة بناءا علي فكرة سلبية وهي إنكار وجود الله أضف لذلك أن الملحد بطبيعته شخص مستقل في أفكاره ويرفض أن يتحول لفرد ضمن قطيع وكثير منهم فروا من جحيم الدين لهذا السبب ولايريدوا أن يعودوا لحظيرة أخري تحت مسمي مختلف حتي لو كان الإلحاد نفسه علاوة علي أن معظمهم أناس عمليين يغلبون العقل علي العواطف والمشاعر ويفتقدون الreligious fervor التي يمتلكها الذين أمنوا بوفرة وتساعدهم علي التكتل وإجتذاب الغوغاء والهمج إليهم!

في أوساط الملحدين ستجد الليبرالي والشيوعي والفوضوي والبوهيمي واليساري واليميني والصهيوني والمؤيد للفلسطينيين وبمجرد إتفاقهم علي الإلحاد وبعدها بثانية واحدة ستشتعل بينهم حرب لن يهدأ لها إوار أسوأ من الحروب الدينية لأنهم كلهم عالم متعرفش ربنا :lol22:كما أن الطقوس والأعياد الدينية والإجتماعات الأسبوعية للذين أمنوا وبصرف النظر عن محتواها العقائدي بتخلق نوع من التكاتف بين أعضاء الدين الواحد في حين أن هذه الأمور غائبة تماما عن الملحدين وفشلت كثير من المحاولات لجمعهم تحت لواء واحد وأحد تلك المحاولات كان علي صورة إجتماع أسبوعي يوم الأحد بالمكتبة العامة في نفس ميعاد القداس بالكنيسة وفشلت المحاولة فشل ذريع لغياب الإلتزام!

الشئ الوحيد الذي ممكن أن يشعل الحماسة في قلوب الملحدين ويوحدهم هو تأجيج نار الكراهية بداخلهم للدين وللذين أمنوا بحيث إنهم ينخرطوا في أعمال إيجابية مثل إغتيال رجال الدين وحرق الكنائس والمساجد وتفجيرها بمن فيها من الذين أمنوا للخلاص منهم مرة واحدة وللأبد وتدمير وتخريب مايطلقون عليه أماكن مقدسة كالكعبة وكنيسة القيامة وماشابههم وأديني بحاول والباقي علي ربنا.


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - إبراهيم - 02-20-2008

Array الملحدين كجماعة بيعانوا من نقطة ضعف جوهرية وهي أن كل مايجمعهم ببعض هو رفضهم لفكرة الإله والدين وبعد ذلك كل واحد منهم في طريق مختلف لأنه من الصعب أن تؤسس جماعة بناءا علي فكرة سلبية وهي إنكار وجود الله [/quote]

سليم وممتاز جداً. ما المانع أن يؤسس الإلحاد على فكرة إيجابية كما هو الحال حيث تعيش أنت وأنا، وحيث يحيا أبناء الثقافة الغربية؟ لا داعي أن يكون الإلحاد هو "رد فعل" على هذا الدين أو ذاك ولكني أقترح أن يكون نمط سلوك حياة متفرد بذاته وينبعث من فردانية الفرد.

Arrayكما أن الطقوس والأعياد الدينية والإجتماعات الأسبوعية للذين أمنوا وبصرف النظر عن محتواها العقائدي بتخلق نوع من التكاتف بين أعضاء الدين الواحد في حين أن هذه الأمور غائبة تماما عن الملحدين[/quote]

نيوترال، عندي إحساس أن أكتر الناس اللي بتروح الكنيسة القبطية بتروح فقط لأجل الجو الاجتماعي. وعليه، هل يذهب الملحد بهدف التعبير عما يعتقد وعما لا يعتقد في حين أن الأغلبية رايحة تتبسط شوية؟

لا تكاتف ولا بتاع. مافيش تكاتف حول الدين. أغلبهم بيروحوا إما لخلق جو اجتماعي أو يؤدي وظيفة من نوع ما.


إلا مَن أُكره وقلبه مطمئن بالكفر - neutral - 02-20-2008

Arrayسليم وممتاز جداً. ما المانع أن يؤسس الإلحاد على فكرة إيجابية[/quote]

الإلحاد في طبيعته فكرة سلبية وليس مذهب أو أيديولوجية وبالتالي يصعب تجمع الناس حولها

لو فرضنا أن هناك 100 ملحد في مدينة ما ووجهت لهم دعوة لحضور إجتماع أسبوعي بشكل دوري لن يحضر غير خمسة أوستة وهيمسكوا في خناق بعض عند حضورهم ومش هتشوف وشهم تاني

الملحدين متواجدين بكثافة في كثير من الجمعيات ذات الأهداف الإنسانية مثل هيومان رايتس وتش وأطباء بلاحدود وجماعات الخضر وحماية البيئةوالأشياء المشابهة لكن تلك الجمعيات ليست تجمعات حصرية لهم ومقصورة عليهم ولكن يشاركهم فيها كثيرين من أديان ومذاهب مختلفة وموضوع الإلحاد ومحاربة الدين ليس من أولوياتها أو علي جدول أعمالها.


Arrayنيوترال، عندي إحساس أن أكتر الناس اللي بتروح الكنيسة القبطية بتروح فقط لأجل الجو الاجتماعي. [/quote]

ليس الكنيسة القبطية فقط ولكن حتي الكنائس في أمريكا وهكذا الجوامع, أنت فكرك الألاف المؤلفة التي تراها حد فاهم منهم حاجة!

أنت لو سألت أي ملحد من أي خلفية دينية سيقول لك أن سبب ذهابه لأماكن العبادة أثناء جاهليته هو نوع من البحث عن شئ أكبر منه ليندمج فيه أو بسبب ضغط الجماعة عليه

Arrayلا تكاتف ولا بتاع. مافيش تكاتف حول الدين. أغلبهم بيروحوا إما لخلق جو اجتماعي أو يؤدي وظيفة من نوع ما.[/quote]

أنا أعني بالتكاتف أن مواظبتهم علي حضور إجتماع أسبوعي بشكل منتظم بيصهرهم بالتدريج في بوتقة واحدة وبيخلق منهم جماعة بها بعض التجانس والإنسجام وبالتدريج بينشأ بين أفرد تلك الجماعة روابط وعلاقات أقوي مما تربطه بأفراد من خارج تلك الجماعة .