discovery2
الحيــــــــــاه رحــــــــــــــله
المشاركات: 882
الانضمام: Mar 2006
|
حرية الدين في الإسلام
حرية الدين في الإسلام:
هذه حرية لا نسمح بها حيث يتخذ حفظ المجتمع الأولوية علي الحريات الشخصية، كان هذا أساس المنظور الإسلامي حول الردة عندما ارتكبت في أوقات وظروف معينة.
السؤال الجوهري أمامنا هو: هل يمكن للشخص المسلم أن يختار ديناً آخر غير الإسلام؟ الجواب نعم، يمكنهم ذلك، لأن القرآن يقول في سورة الكافرون الآية ٦: (لكم دينكم ولي دين)، وفي الآية ٢٩ من سورة الكهف: (فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر)،
وفي الآية ٢٥٦ من سورة البقرة: (لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي)، تناقش هذه الآيات القرآنية حرية منحها الله للناس كافة، ولكن من منظور ديني، فإن هجر المرء لدينه هو إثم يعاقب عليه الله يوم القيامة.
إذا كانت المسألة المطروحة للنقاش حول رفض الإيمان، إذن لا يوجد عقاب دنيوي، وإذا كانت جريمة تقويض أساسات المجتمع، مضافة إلي إثم الردة، عندئذ تحال القضية إلي جهاز قضائي يكون دوره حماية كمال المجتمع، وبخلاف ذلك يترك الأمر حتي يوم القيامة، ولا يتم التعامل معه في الحياة الدنيا.
إنها مسألة ضمير، وهي بين الإنسان وربه، في هذه الحياة الدنيا (لا إكراه في الدين) في الحياة الدنيا: (لكم دينكم ولي دين) في الحياة الدنيا: (فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر).
بالأخذ في الاعتبار أن الله سوف يعاقب علي ذلك الإثم يوم القيامة، ما لم يكن مقترناً بمحاولة تقويض استقرار المجتمع، وفي هذه الحالة يحاسب المجتمع «المرتدين» وليس الإسلام، وجميع الأديان بها نقاط عقائدية تحدد من هو المتمسك بذلك الدين، إنها الأوامر الإلهية التي تشكل أساس كل دين، ولكنها ليست وسيلة لفرض نظام معين أو عقيدة علي الآخرين بالقوة.
لا يجوز للمسلمين، وفقا للإسلام أن يتركوا دينهم لذا إذا ترك مسلم الإسلام وأعتنق دينا آخر فهو بذلك يرتكب إثما في نظر الإسلام. إن الاعتقاد والالتزام الديني هو أمر شخصي، ويتدخل المجتمع فقط عندما يصبح الأمر الشخصي عاما ويهدد مصلحة أفراده.
قد يمثل هذا الإثم الذي يرتكبه الفرد في بعض الحالات، انفصالا كبيرا عن القيم الراسخة في المجتمع في محاولة لتقويض أساساته أو حتي مهاجمة جموع المواطنين به.
ربما يصل هذا بحسب الظروف، إلي مستوي جريمة التحريض ضد مجتمع المرء، العقاب علي هذا التحريض قد يتعارض مع بعض مفاهيم الحرية التي ذهبت حتي الآن إلي حد ضمان الحرية للناس في تدمير المجتمع الذي يعيشون فيه.
هذه حرية لا نسمح بها حيث يتخذ حفظ المجتمع الأولوية علي الحريات الشخصية، كان هذا أساس المنظور الإسلامي حول الردة عندما ارتكبت في أوقات وظروف معينة.
http://208.109.248.104/article.aspx?ArticleID=69883
english version:
Freedom of Religion in Islam
The essential question before us is can a person who is Muslim choose a religion other than Islam? The answer is yes, they can, because the Quran says, “Unto you your religion, and unto me my religion,” [Quran, 109:6], and, “Whosoever will, let him believe, and whosoever will, let him disbelieve,” [Quran, 18:29], and, “There is no compulsion in religion. The right direction is distinct from error,” [Quran, 2:256].
These verses from the Quran discuss a freedom that God affords all people. But from a religious perspective, the act of abandoning one’s religion is a sin punishable by God on the Day of Judgment. If the case in question is one of merely rejecting faith, then there is no worldly punishment. If, however, the crime of undermining the foundations of the society is added to the sin of apostasy, then the case must be referred to a judicial system whose role is to protect the integrity of the society. Otherwise, the matter is left until the Day of Judgment, and it is not to be dealt with in the life of this world. It is an issue of conscience, and it is between the individual and God. In the life of this world, “There is no compulsion in religion,” in the life of this world, “Unto you your religion and unto me my religion,” and in the life of this world, “He who wills believes and he who wills disbelieves,” while bearing in mind that God will punish this sin on the Day of Judgment, unless it is combined with an attempt to undermine the stability of the society, in which case it is the society that holds them to account, not Islam.
All religions have doctrinal points that define what it is to be an adherent of that religion. These are divine injunctions that form the basis of every religion, but they are not a means for imposing a certain system of belief on others by force. According to Islam, it is not permitted for Muslims to reject their faith, so if a Muslim were to leave Islam and adopt another religion, they would thereby be committing a sin in the eyes of Islam. Religious belief and practice is a personal matter, and society only intervenes when that personal matter becomes public and threatens the well-being of its members.
In some cases, this sin of the individual may also represent a greater break with the commonly held values of a society in an attempt to undermine its foundations or even attack its citizenry. Depending on the circumstances, this may reach the level of a crime of sedition against one’s society. Penalizing this sedition may be at odds with some conceptions of freedom that would go so far as to ensure people the freedom to destroy the society in which they live. This is a freedom that we do not allow since preservation of the society takes precedence over personal freedoms. This was the basis of the Islamic perspective on apostasy when committed at certain times and under certain circumstances.
Posted by on July 21, 2007
http://newsweek.washingtonpost.com/onfaith..._ali_gomah.html
(تم إجراء آخر تعديل على هذه المشاركة: 07-25-2007, 02:39 PM بواسطة discovery2.)
|
|
07-25-2007, 02:35 PM |
|
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
|