اقتباس:بالنسبة للموسيقي فهناك مشاكل منها ما هو بسيط وكان عليك الا تقع فيه ومنها ما هو في شغل الاحتراف وهذا لن أحاسبك عليه ولكن عليك بتعلمه حتي تتقوي أكثر .
في حبه للإنتماء وللتوحّد والوفاء
بأي حق تجعل همزة الانتماء همزة قطع ؟.
أنا عارف انها وصل وعلشان كده كتبتها واضحة قطع لانها لن تكسر الايقاع ، كان ممكن اعيد صياغة البيت بس كسلت واعتمدت على ان التحويل من الوصل للقطع ضرورة شعرية مستخدمة وجائزة ، بس اوعدك هاحاول اعدله لو قدرت ،خصوصا اني عاوز ترتيب الكلمات نفسه وعاوز الكلمات كما هي .
اقتباس:أما الصعب فأريد أن تنتبه إلي أنه لا يجب أن تنسخ علي خطأ في القوافي بل افعل العكس , مثال :
كلمة الوطني مثلا لا نضع فيها ألفا إلا إذا كانت منسوقة علي غيرها في القافية ولكنها لا تكون هي التي تنسق لغيرها , أي أنك لو بدأت بأحد القوافي التالية ( نقيا , نفسيا , حيا ... إلخ ) يصح أن تنسخ عليها (الوطنيا ) وليس العكس .
المفيد هتعدي ؟
لو لا بجرة قلم اقسم البيت نصين واضع في شطره الاول قافية كما قلت لي .
طبعا لازم تعذرني لانها مدرستش حاجة عن القوافي .
اقتباس:ثانيا : في السطور
في تاج (مينا) المُشْمِسْ ( التفعيلة الأخيرة مستفعل ولا تأتي في الكامل هكذا ) ( شكلها وحش )
من أجل الخلود الأقدسْ ( التفعيلة الأخيرة مستفعل و تأني في الكامل هكذا ) ( شكلها وحش )
بقاؤها يبقى مع(البرْديّ واللوْتَسْ ) ( الأخيرة مستف , نفس الكلام ) 0 شكلها وحش )
ما العيب في أن تحرك المشمس والأقدس واللوتس و سوف تحل لك المشكلة .
انت نبهتني لشيء وهو اللوتس فهي مكسورة اعتقد انها سهت علي بسبب تسرعي ،
على العموم سأجعلها بين اللوتس .
أما الباقي فكونه شكله وحش

لا يمنع انه سليم عروضيا ، ولما يكون شكله وحش أحسن ما اغير باقي المقطع واضطر اكلف النص اكبر من طاقته "وبالبلدي اعك فيه جامد" .
اقتباس:و لا يجب أن نحير الناس
المشكله في تقف القلوب امامه ، ومجرد ما هاضعها بين شرطتين _ _ هتبقى جملة اعتراضية فمن الممكن الانتباه للامر .
لكن اني اغير البيت فده مستحيل لاني في القصيدة التزمت بالنص النثري الاصلي اكبر من اي مرة وعلشان كده بقت نظيفة ، ولم تملأ بالوهن اللفظي .
اقتباس:أيضا أن أفضل ( في ) عن ( الباء ) ولكن لا عيب فيها , أنت حر نحن ندلك علي ( الأشيك )
هاعمل ايه مش بايدي

، كله علشان عمتنا متفاعلن متزعلش لما نكسرها ،وعلشان الترابط ميضعش .
اقتباس:أيضا مشكلة ( كاد ) وأنا ما رأيتها إلا بعد أن ذكرتها , طيب افرض أن الله خيب ظنونك وانتبه الشعب المصري ولم يركب الإخوان الحكم , ماذا سيكون مصير سطورك ثم تعال للسطر الذي بعدها والذي يفيد عكس كاد , لآن استعمال قد مع الماضي تفيد التحقيق و تتعارض مع ( كاد ) التي تفيد المقاربة ( بس العزيزة هالة ما عرفتش تظبط لك الفخ كويس
كلامك صح وكلامي صح ممكن نحلل النص لاني قاصد المعنى بالظبط كده .مع اني هاخالف نصيحة انت قلتهالي ،
"الآن تشهد مصرنا فجرا جديدا
كاد يعبر من وراء
ممالك الظلم العظيمْ"
مصر تشهد فجر الحرية الذي كاد يعبر من خلف الظلم اللي كان طابق على نفوسنا .بمعنى احنا بنشوف فجر او نور ظهر جزء منه ولم يكتمل ظهوره .
"
فيه أراها جد عالية ومشرقة
فقد خلعتْ تخلفها القديمْ.
*قد كسّرتْ كل القيود الآبدات
وقد محت وجه التشاؤم والرميم."
في هذا الفجر هانظر مصر عالية ومشرقة
فقد خلعت ... الفاء قد البحر وطبعا سببية فاللي اتحقق اننا خلعنا التخلف (ومفيش مانع نلبس تخلف جديد) كسرنا قيود الخوف ومحينا التشاؤم(وده اكيد) ، لكن الفجر اقترب ولم يتحقق وفيه ستكون مصر عالية ، فلا تعارض .
اقتباس:بالرغم من تقديره
لا تصلح هكذا وحدها عليك أن تأتي بخبر يفسرها ( هذا للمحترفين فقط
ممكن
وممكن لا ، بس هاشوف .
اقتباس:( وعايز أسألك سؤال أشوف بيه أخبارك في النحو ) ماهو إعراب كلمة ( مقطعة ) ؟
لأن أصل الكلام ( ثوب روابطه مقطعة )
انت بتدبسني

، اعراب الكلمة دي في منهج تانية ثانويى او ثالثة (وانا قريتهم طبعا وخصوصا النحو)
فمقطعة نعت مجرور ومتسألنيش اسمه ايه لاني مش فاكر غير كده .
اقتباس:بالنسبة للتجربة فلن أعرج عليها لأن العزيزة هالة صالت وجالت بما لا مزيد بعده , كما أنك قلت بنفسك , وهذا يكفيني
اعتقد لو ليك نقد او نقض كنت رزعتني بيه في دماغي .
تحياتي

، وهابص في كل كلامك.