أولاً مسرحيات
صلاح جاهين
مسرحية الفيل النونو الغلباوى
البرولوج
* مقدمة موسيقية من جو المسرحية تعبر عن أحداثها.
* يملأ مقدمة المسرح طاووس وذيله مفرود على شكل مروحة.
* تنتهى المقدمة الموسيقية بصيحات افتتاحية من الطاووس.
الطاووس : آ ……… آ ……… آ ………
* يفتح ذيل الطاووس من الوسط على شكل رقم 7 ويظهر من هذه الفتحة مقدم البرنامج "بلبل اللبلابة".
البلبل : أنا بلبـل اللبلابة
صـوتى بديـع
أخـبـار أذيـع
وصـديق جميع مذيع فى راديو الغابة
فـى الأغنيـــات
ومـباريـــات…
الحـيــوانـات…
فـى الـغـابــة
أصوات :
فى الغابة … فى الغابة … الغابة.
البلبل : أنـا بلبل اللبلابـة
عـلى كـل لـون
مـن كـل لـون
عـن كـل لـون مليـت ورقـها كتـابة
أعـرف حـاجــات
عـنـدى حكـايــات
م المـخـلـوقـــات
فـى الـغـابــة
أصوات : فى الغابة …. فى الغابة …. فى الغابة.
* فتحة ذيل الطاووس تزداد اتساعا.
* البلبل يقدم بعض شخصيات المسرحية التى تظهر تباعا ومع كل شخصية جملة موسيقية ستلازمها طول المسرحية لتعبر عنها.
* مرور القرد
البلبل : مثلاً … حكاية عم قرد إللى الشقاوة واخدها جد.
* مرور الزرافة
البلبل : وحكاية عن زرافة راسها فوق ومش عاجبها حد
* مرور الأرنبة
البلبل : وأرنبة … مؤدبة … بودانها تلعب ثنى مد
* مرور الحمار المخطط الذى لم يعد مخططاً.
البلبل : وحمار مخطط …. بالإختصار ما بقاش مخطط …. وفضل حمار.
* توليفة موسيقية من الجمل الأربع السابقة يتحرك عليها القرد مع الزرافة والأرنبة والحمار
* ثم اختفاء مفاجئ.
* فى ظلام المسرح الأسود يبدأ تقديم عنوان المسرحية بالأسلوب المناسب.
الفيل النونو
المشهد الأول
* يظهر من الظلام بلبل اللبلابة.
البلبل : حكايات ياما وياما حكاوى أكثر من مناديل الحاوى .. بس النهاردة ح نقدم الفيل النونو الغلباوى إللى بيسأل صبحه وليله والأسئلة دى هوايته وميله.
خدوا بالكو ..
* مع تأثير صوت عصافير
* يظهر من الظلام ديكور من أشجار الموز وفيه يجلس الفيل .. بزلومة صغيرة جداً.
البلبل : …. أهو قاعد أهه !
* الفيل يحدث نفسه بصوت مسموع ويهز رأسه بوقار.
* مع هزات رأس الفيل يتحرك البلبل فى طريق الخروج
الفيل : ليه ؟ مين ؟ فين ؟ إمتى ؟ عشان إيه ؟ وازاى ؟ وده إيه ده ؟ وده إيه ؟
البلبل : ده الفيل إللى بنحكى عليه فى الأسئلة شادد قوى حيله.
* قبل أن يخرج البلبل يعود مرة أخرى ويخاطب الجمهور
* ثم يطير خارجاً من المسرح
البلبل : شوفوا مناخيره كمان طول إيه ؟ تقريباً أقصر من ديله … يعنى مالوش مناخير …. "يخرج".
* يتحرك الفيل نحو مقدمة المسرح سائلاً.
الفيل : ………………………………. طب ليه ؟
معناها إيه ؟ … ودى تعمل إيه ؟ وازاى ؟ ….. وده إيه ده ؟ وده إيه ؟
* يسمع المؤثر الموسيقى المعبر عن القرد.
* يظهر القرد خارجاً من بين أشجار الموز لابسا قبعة ونظارة أمريكانى . ويدخن سيجاراً بعظمة . ينط فوق شجرة الموز ويقطع موزة ويلتهمها.
القرد : أنا أطلع فوق شجر الموز زى القرد.
وابتدى آكل …… ومادام باكل لازم كله يكون حواليا سكوت فى سكوت "مضغ" "مضغ"
* يعود الفيل إلى جلسته متأملاً القرد بإعجاب .. ثم يتنحنح ليلفت نظر القرد إليه.
الفيل : "يتنحنح مسلكاً صوته".
* القرد منهمك فى الأكل
* الفيل يقوم ويدور حول نفسه قليلاً ثم يتجه نحو الأشجار.
القرد : هس …. هس …. هس مش عاوز أبداً أصوات …. وخصوصاً الأسئلة.
علشان دى مضرة للهضم "ضحكة"
* الفيل يدور حول الأشجار بلا جدوى.
الفيل : يا عم قرد آه
لو تعرف قد إيه
أنا باحب الموز.
القرد : "مضغ … مضغ … مضغ".
الفيل : تعرف يا عم قرد
أنا يعنى قد إيه
باحب طعم الموز ؟.
القرد : هس …. "مضغ ….. مضغ …. مضغ".
الفيل : وتعرف قد إيه
نفسى ومنى عينى
دلوقت …. آكل موز ؟
القرد : "بتعاظم" الموز آهه .. اقطع وكل. لو كنت تقدر.
الفيل : "بتعاسة" مقدرش .. الشجر عالى قوى. معرفش أطلع عليه. قل لى أعمل إزاى .. أعمل إيه ؟ هه ؟ إيه إللى أعمله ؟
* القرد ينط على الأرض فجأة ويلتقط حجرا ويلقيه فوق رأس الفيل ثم يخرج من المسرح مطلقاً صرخة حادة.
القرد : إللى تعمله إنك تتلهى وتسكت وما تفلقنيش …
* ينهنه الفيل قليلاً ثم ينصرف إلى أعلى الشجرة.
الفيل : "ينهنه".
* يختفى جزء من ديكور الموز وتبقى أجزاء قليلة.
* صوت من خارج المسرح "توت فش فش فش".
* يدخل طابور من الأرانب الصغيرة كأنهم يلعبون لعبة قطار السكة الحديد.
الأرنب : توت ……. فش فش فش يا وابور يا مولع … حط الفحم وباقول لك ولع حط الفحم.
* تمشى بجوارهم الأرنبة الأم وهى تحمل أرنباً صغيراً مولوداً.
* الأم تحرك أذنيها على إيقاع المشى. وتصفق بهما لأن يديها مشغولتان بحمل الأرنب الصغير.
الأم : واحد اثنين
شمال يمين
ثنـى فـرد
يالله يا ورد
ثنـى مــد
شـدوا جـد الأرانب : حط الفحم
حط الفحم
حط الفحم
حط الفحم
حط الفحم
حط الفحم
* يتضح أن الأرانب يشدون حبلاً وراءهم.
* ويخرجون من المسرح ويتركون الحبل مشدوداً دون أن يظهر الشئ الذى يشدونه به.
* أصواتهم لا تزال تصل من خارج المسرح.
أصوات الأرانب: هيلا هوب … هيلا هوب.
* يدخل الفيل وينظر إلى الحبل المشدود ويلعب عليه حركات بهلونانية .. وبعد لحطة ينتهى الحبل ويظهر الشئ المشدود بالحبل فإذا به فرن أسود له مدخنة تخرج دخاناً رمادياً.
* يقع الفيل على هذا الفرن فيلسعه فيهب صارخاً من اللسعة.
الفيل : آى .. إيه ده ؟ مين ؟ عشان إيه ؟
وإزاى ده ؟ يحصل ليه ؟
* ترجع الأرانب الصغار وأمهم دفعة واحدة وينظرون إلى الفيل ويضحكون.
الأرانب : ها ها ها ها ها ها.
الأم : عيب ياولاد.
* الفيل يتأمل الفرن باهتمام.
* تتجمع الأرانب الصغار حول بعض فى جانب المسرح.
الفيل : ده إيه ده يا جماعة ده ؟
الأرانب : ده وابور ومولع … مليان فحم وتملى مولع … مليان فحم.
الأم : بس ياولاد .. "للفيل" ده يا حبيبى يبقى فرن .. جايبينه نشوى فيه بطاطا.
الأرانب : وح نشوى بطاطا .. بنار الفرن .. طعم الشوكالاطة .. بنار الفرن …
الأم : يالله يا حبايبى …
* الأرانب الصغار يمسكون بالحبل ويبدأون فى الشد مرة أخرى.
* الأم تبدأ فى التحرك معهم وهى تصفق لهم على الواحدة.
الأرانب : ……….. هيلا هوب
الأم : ح اديكم نايبى ..
الأرانب : …………….. هيلا هوب
* الفيل واقف مبلم وسارح يلاحظ أنهم بدأوا فى الإنصراف فيسرع خلفهم وينادى.
الفيل : خالة …….. يا خالة ……..
* الأم تتوقف بملل ومضايقة معها كل الموكب.
الأم : نعم. ؟
الفيل : ده فرن ؟
الأم : "بسخرية" لأ …. تلاجة …
الفيل : "بجدية" لأ … ده مش تلاجة …
الأم : بلاش …….. ده حوت ..
الفيل : حوت ده … لأ مش حوت ..
* الأم تصرخ بعصبية فتفزع الأرانب ويتجمعون حول الفرن فى جانب المسرح.
الأم : ولما انت عارف انه مش تلاجة
ولما انت عارف انه مش حوت
ولما أنا باقول لك من الصبح إنه فرن بتقلب دماغى ليه بالأسئلة دى كلها "لأولادها" يالله يا حبايبى …
* يبدأون فى الشد مرة أخرى ويتحرك الجميع.
الأرانب : هيلا هوب …..
* الفيل يجرى خلف الأرنبة الأم ويستوقفها.
الفيل : معلهش يا خالة ما تزعليش منى …. بس الفرن ده …. الفرن بيعملوا بيه إيه كمان ؟
الأم : يخبزوا فيه.
الفيل : إيه مثلاً ؟
الأم : فطير.
الفيل : وبسكويت ؟
الأم : مثلاً …
الفيل : وبتجيبوا منين البسكويت عشان تخبزوه ؟
الأم : بنعجن له عجينة.
الفيل : وازاى بتتعجن العجينة ؟
* يظهر أمامها ماجور.
الأم : سهل قوى … تستعمل المقادير الآتية :
* يظهر أمامها فنجانان
* تضع الطفل على الأرض وتأخذ الفنجانان وتصبهما فى الماجور.
* الطفل يبدأ فى البكاء.
* الأم تحمل الطفل فيسكت.
الأم : فنجالين دقيق.
الطفل : واااا ء ………..
* يظهر فنجانان آخران.
* الأم تضع الطفل على الأرض لتصبهما فى الماجور.
الأم : وفنجالين لبن ..
* الطفل يعود إلى البكاء
الطفل : و ااااااا ء
* الأم تحمل الطفل فيسكت.
* تظهر ثلاث بيضات.
* تضع الطفل على الأرض فيعود إلى البكاء ولكنها تتركه حتى تكسر البيضات الثلاث فى الماجور. الطفل يكاد يختنق من البكاء فتحمله الأم بيد وتلقى بالبيضة دون كسر فى الماجور.
الأم : وثلاث بيضات … آدى واحدة ……
الطفل : و ااااااا ء
الأم : والتانية …..
الطفل : و ااااااا ء واء .. واء …. "يكاد يختنق"
الأم : والثالثة.
* الأم تحاول تهنين الطفل وتهزه ليسكت ولكنه لا يسكت ويظل يصرخ بصوت مرتفع.
* الفيل يحاول أن ينتظر حتى يسكت الطفل وتعود الأم إلى كلامها ولكن الطفل لا يسكت.
الطفل : وااااا ء
وااااا ء
وااااا ء
* الفيل يستزيد الأم من الكلام.
* الأم ترد بصوت منخفض بلهجة أبلة نظيرة فى الراديو.
* طول الفقرة التالية المناقشة دائرة بين الأم والفيل والطفل يبكى بلا انقطاع والأم تهزه وهى تتكلم بلا فائدة.
الفيل : وبعدين
ولكن الفيل لا يسمعها بسبب ارتفاع بكاء الطفل.
الأم : تخلط الكميات جيداً
الفيل : "بصوت عال" بتقولى إيه ؟
الأم : "بصوت عال" تخلط الكميات جيداً … وعشان العجينة تنفش وتبقى حلوة .. لازم نضيف عليها شوية بيكربونات ..
الفيل : "بصوت عال" وده يبقى ايه البيكربونات ده ؟
الأم : "بصوت عال" أ وووووه .. مسحوق أبيض كده.
الفيل : "بصوت عال" ويعنى إيه مسحوق أبيض ؟
"وأخيرا".
الأم : "بصوت عال" اللهم طولك يا روح .. مسحوق أبيض اسمه بيكربونات .. وبيستعملوه دوا كمان.
* الطفل يهدأ قليلاً قليلاً.
* الفيل سارح فى مسألة الدواء.
* يخرج الفيل من سرحانه كالقنبلة.
الفيل : "بصوت مرتفع" هو الدوا بيتحط فى البسكويت ؟
الأم : الأم تسكته خوفاً من إزعاج الطفل .
هس ……….
الفيل : "هامساً" هو الدوا بيتحط فى البسكويت كمان ؟
الأم : "هامسة" يا سلام عليك .. ده عشان العجينة تطلع كويسة.
الفيل : "هامساً ومفكراً" آه .. وتطلع إيه العجينة دى ؟
* الأم تنفجر غاضبة وتنسى الهمس .. وتلقى بالطفل على الأرض وتهجم على الفيل.
* زيطة فظيعة من الأم والأرانب والطفل.