قد قمت حامداً لله شاكراً فاين القلم والدواة حتى اصف هذه المدينة السعيدة الجديرة بالمدح من كل من رآها . لانها بلد الخير ومعدن الفضل والكرم. اهلها ذو لطف وادب واحسان الى الغريب . وفي كلامهم من الرقة ما يغني الحزين عن التطريب . اذا حيوك فقد احيوك . وان سلموا عليك فقد سلموك . وان زاروك زادوك شوقاً الى رؤيتهم . وان زرتهم فصحوا لك صدورهم فضلاً عن مجالسهم .
اما علماؤها فان مدحهم قد انتشر في الافاق . وفات فخر من سواهم وفاق . بهم من لين الجانب ورقة الطبع وخفض الجناح وبشاشة الوجه ما لا يمكن المبالغة في اطرائه .
ولكل نوع من الناس عندهم اكرام يليق به سواء كان من النصارى او غيرهم . وربما خاطبوهم بقولهم ياسيدي ولا يستنكفون من زيارتهم ومخالطتهم ومعاشرتهم خلافاً لعادة المسلمين في الديار الشامية. وبذلك لهم الفضل على غيرهم .
وكأن هذه المزية وهي حسن الخلق ورقة الطبع امر مركوز في جميع اهل مصر.
فان لعامتهم ايضاً مخالقة ومجاملة . وكلهم فصيح اللهجة بين الكلام سريع الجواب. حلو المفاكهة والمطارحة .
واكثرهم يميل الى هذا النوع الذي يسمونه الانقاط . وكأنه المجازرة وهي مفاكهة تشبه السباب وهو اشبه بالاحاجي. فان من لم يكن قد تدرب فيه لا يمكنه ان يفهم منه شيئاً وان يكن شاعراً .
وكلهم يحبون السماع واللهو ، وغنائهم اشجى ما يكون.
فلا يمكن لمن الفه ان يطرب بغيره. وكذلك آلاتهم فانها تكاد تنطق عن العازف بها . واعظمها عندهم هو العود وقل اعتناؤهم بالناي . ولهم في ضرب العود طرق وفنون تكاد تكون من المغيبات . غير اني أذم من غنائهم شيئاً واحداً. وهو تكرير لفظة واحدة من بيت او موال مراراً متعددة حتى يفقد السامع لذة معنى الكلام . ولكن اكثر ما يكون ذلك من المتطفلين على الفن . وبعكس ذلك طريقة اهل تونس فان غناءهم اشبه بالترتيل وهم يزعمون انها كانت طريقة العرب في الاندلس.
ومما ينبغي ان يذكر هنا ان النصـــــــــــــــارى المولودين في بلاد الاسلام الناهجين منهج المسلمين في العادات والاخلاق هم ابداً دونهم في الفصاحة والادب والجمال والكياسة والظرافة والنظافة الا انهم انشط منهم على السفر والتجارة والصنائع واكثر اقداماً وجلداً على تعاطي الاعمال الشاقة. وذلك ان المسلمين اهل قناعة وزهد وفي النصارى شره عظيم الى اتخاذ الديار الرحيبة وقنية الخيل النجيبة والجواهر النفيسة . والمتاع الفاخر لا حد لها. فاذا دخلت دار نصراني من المتولين بمصر رايت عنده عدة خوادم وخادمين ونحو عشرين قصبة للتبغ من اغلى ما يكون . وقدر نصفها من الاراكيل الثمينة . وثلاث غرفات مفروشات باحسن ما يكون من القماش . وآنية فضة للطعام والشراب واسرة عالية وطيئة وثياباً فاخرة وغير ذلك . ومع هذا فلا تجد عنده كتـــــــــــــاباً ولو ان مشترياً شاء ان يشتري شيئاً من تاجر مسلم لوجد سعره ارخص من بضاعة النصراني بربع الثمن ولكن وجود هذه الشراهة انما هو في الغالب عند النصارى الغرباء . فاما القبط فانهم اشبه بالمسلمين . وقل من تعاطى المتجر منهم .
اما دولـــــــــــــــــة مصـــــر اذ ذاك فانها كانت في الذروة العليا من الابهة والعز والفخر والكرم والمجد . فكــــــــــان للمتسمين بخدمتها مرتب عظيم من المال والكسي والشحن مما لم يعهد في دولة غيرها وكان واليها يولي المراتب العلية وسمات الشرف السنية لكل من المسلمين والنصارى ما عدا اليهود خلافاً لدولة تونس فان شرفها عم الجميع : ومع عظم ما كان يكسبه التجار واصحاب الحرف وما يناله اهل الوظائف من الرزق العميم فكانت الاسعار بمصر رخيصة جداً فلهذا كنت ترى الناس قصريهم وعميهم مقبلين على الشغل واللهو معاً. فالبساتين غاصة باهل الخلاعة والقصوف ومحال القهوة مجمع للاحباب . والاعراس مسموع فيها الغناء والات الطرب من كل طرف. والرجال يخطرون بالحز والديباج . والنساء ينوؤن بما عليهن من الحلي . والخيل والبغال والحمير مسرجة ومكسوة بالحرير المزركش .
ومن خصائص مصر ايضاً ان البغاث بها يستنسر والذباب يستقصر ، والناقة تستبعر ، والجحش يستمهر ، والهر يستنمر ، بشرط ان تكون هذه الحيوانات مجلوبة اليها من بلاد بعيدة.
ومن ذلك ان كثيراً من اهلها يرون ان كثرة الافكار في الراس يكثر عنها الهموم والاكدار اوبالعكس . وان العقل الطويل يتناول البعيد من الامور . كما ان الرجل الطويل يتناول البعيد من الثمر وغيره . وان تلك الكثرة سبب في الاقلال. وهذا الطول موجب لقصر الاجال . وارادوا على ذلك براهين سديدة قالوا ان العقل في الرأس كالنور في الفتيلة . فما دام النور موقداً فلابد وان تنفذ الفتيلة ولا يمكن ابقاؤها الا باطفاء النور. او كالماء في الوادي. فاذا دام الماء جارياً فلابد وان ينضب او ينصب في البحر . او كالفلوس في الكيس . فما دام المفلس أي صاحب الفلوس يمد يده الى كيسه وينفق منه فني ما عنده . الا ان تربط يدهُ عن الكيس او يربط الكيس عن يده. وكالتيس النازي. فانه اذا دام نزوه نزفت مادة حياته فهلك فلابد من نجفه . فمن ثم اصطلحوا على طريقة لتوقيف جريان العقل في ميدان الدماغ حيناً من الاحيان ليتوفر لهم في غيره . وذلك بشرب شيء من الحــــشيـــــــــــش او بمضغة او بالنظر اليه او بذكر اسمه . فحين يتعاطونه تغيب عنهم الهموم ويحضر السرور . وتولي الاحزان . ويرقص المكان . فمن يرهم على هذه الحالة ود لو يُكتب في زمرتهم ويدخل في دائرتهم وان يكن قاضي القضاة. ومن ذلك ان طرقها لا تزال غاصة بالابل المحملة فينبغي للسائر فيها اذا رآها مقبلة ان يخلي لها الطريق . او فلا يامن ان يفقد احدى عينيه .
عن [الساق على الساق في ما هو الفارياق ].
07-15-2007, 01:16 PM
{myadvertisements[zone_3]}
يجعله عامر
عضو رائد
المشاركات: 2,372
الانضمام: Jun 2007
الله يرحم الشدياق
ويرحم مصر اللي كان يوصفها .
لما زار الشدياق مصر على ما اذكر كان لا يزال مسيحيا وكان لا يزال يكتب بطريقة الرحالة التي كتب بها الواسطه الى احوال مالطه [عندي الكتاب ملف لمن يريد] ؛ لذا يمكن اعتبار حكمه صوابا كرحّالة بخصوص وصفه لنصارى وقبط .
وبخصوص الحشيش انا مصدق كلامه لانه لازال حتى الان يعلو على عرش الكيف في مصر ونفتكرله الصحه والعافية اللي قال الكيمي كيمي كا الكيمي كيمي كو
وبخصوص العقل وكده والعلم الحمد لله لا زالت مصر عمرانه بالعلماء
عندنا دكاتره ممتازين بيعرفوا يعملوا كوبي وبست وكمان بيعرفوا يسرقوا افكار الاخرين وكمان بينسبوها لنفسهم وفيه منهم بيبيع نفسه ودينه ودنيته بس المهم منظره يبقى شيك
عندنا مثقفين كتير الحمد لله من نوعية مقهى ريش والله يرحمه نجيب سرور فتح عنينا ببرتكولات حكماء ريش اللي عاوز يقراها موجوده على موقع سرور ..
يمكن نكمل كلامنا ، ويجعله عامر
07-15-2007, 01:24 PM
{myadvertisements[zone_3]}
discovery2
الحيــــــــــاه رحــــــــــــــله
المشاركات: 882
الانضمام: Mar 2006
Arrayوبخصوص الحشيش انا مصدق كلامه لانه لازال حتى الان يعلو على عرش الكيف في مصر ونفتكرله الصحه والعافية اللي قال الكيمي كيمي كا الكيمي كيمي كو
وبخصوص العقل وكده والعلم الحمد لله لا زالت مصر عمرانه بالعلماء[/quote]
ابصم بالعشره ان الكلام ده صحيح
فضلت شغال 6 شهور مع ناس الحشيش ده بالنسبالهم زي الكيلوباترا بالظبط . كل يوم 7 او 8 سجاير
Arrayعندنا دكاتره ممتازين بيعرفوا يعملوا كوبي وبست وكمان بيعرفوا يسرقوا افكار الاخرين وكمان بينسبوها لنفسهم وفيه منهم بيبيع نفسه ودينه ودنيته بس المهم منظره يبقى شيك[/quote]
في نوعه دكاتره تاني انته ما ذكرتوش . هوه كوبي بيست برضه بس كمان بقي ايه خلاص بقي دكتور في الجامعه كده الحياه خلصت بالنسباله وشغال علي قدم وساق حته ينال جنه الخلد ولا يحاول يتطور من نفسه ولا حاجه همه الكلميتين الي حفظهم من ايام سيدنا ابو زعبل وبيرددهم زي البغبغان بقاله شوف كام سنه
هديك مثال صغير حصل معايا وانا بمتحن السنادي
الدكتور الي ماسج اللجنه بيعمل ايه حزر فزر؟؟؟
سايب اللجنه تضرب تقلب . وقاعد بيقرا في المصحف كانه قاعد في سيدنا الحسين :lol:
Arrayعندنا مثقفين كتير الحمد لله من نوعية مقهى ريش والله يرحمه نجيب سرور فتح عنينا ببرتكولات حكماء ريش اللي عاوز يقراها موجوده على موقع سرور ..
يمكن نكمل كلامنا ، ويجعله عام[/quote]
انا قريت الاميات بس اوعدك هقراه
ونتكلم فيها عن قريب
ويجعله عامر :redrose:
07-15-2007, 06:36 PM
{myadvertisements[zone_3]}
إبراهيم
بين شجوٍ وحنين
المشاركات: 14,214
الانضمام: Jun 2002
Arrayقد قمت حامداً لله شاكراً فاين القلم والدواة حتى اصف هذه المدينة السعيدة الجديرة بالمدح من كل من رآها . لانها بلد الخير ومعدن الفضل والكرم. اهلها ذو لطف وادب واحسان الى الغريب . وفي كلامهم من الرقة ما يغني الحزين عن التطريب . اذا حيوك فقد احيوك . وان سلموا عليك فقد سلموك . وان زاروك زادوك شوقاً الى رؤيتهم . وان زرتهم فصحوا لك صدورهم فضلاً عن مجالسهم .
[/quote]
الشدياق كان راجل كريم ولم يبخل على أي إنسان قابله بأن يصفه وصف جميل كله حب وهيام. عمل نفس الحدوتة مع الأمير التونسي لما قرأ عليه قصيدة مطلعها "بانت سعاد" زي القصيدة بتاعة كعب بن زهير وعمل اللي عمله كعب ابن زهير بالضبط بعد ما حبك له حتة قصيدة محترمة ودخل في دين الله وتاب الله عليه من الكفر وأمر له الأمير بمائة دينار ... وفرجت وبقت الآشية معدن.
بص مثلا على وصفه لمصر: بلد الخير ومعدن الفضل والكرم.......
يا سلام؟ :smug:هات لي بلد عربي واحد ممكن تزوره ومش هاتقول فيه البقين الحلوين الملبن دول. أنا رحت منطقة إسمها الغور في الأردن عاملون معاملة لم أحلم بها في بلدي وممكن أقول فيهم البقين الحلوين دول بس بالنحوي عشان الكلام يطلع متعمر ع الطاسة.
"وفي كلامهم الرقة ما يغني الحزين عن التطويب"...........ياريته كان جه عندنا في البلد وكنت هاخليه يسمع الرقة على طبيعتها وفيها عبارات مثل:
قومي يا بة اعملي شاي.. ما تقومي قامكي طلق talag :icon_lol:
قومي يا مرة يا بنت الــ..........####
كل هذا الشدياق لم يره ولم تسنح له الفرصة ويبدو أنه كان يعيش في عالم العندليب الأسمر وهو يهمس لـ لبنى عبد العزيز وهي تسبل له جفونها وتعض شفتها السفلى مرة تلو المرة.:lol2:
07-15-2007, 08:04 PM
{myadvertisements[zone_3]}
يجعله عامر
عضو رائد
المشاركات: 2,372
الانضمام: Jun 2007
ازيك يا حج ديسكفري هقولك زي ما الجماعه بيقولوا شكرا على مرورك وعطفك علينا :23:
الله يبسطك فكرتني بايام الامتحانات كان ديما بيقعد جمبي بنات من اللي مبيحضروش في الكليه طول السنه وطبعا متبرجات كاسيات عاريات
واخوك كان موس موذاكره شويه فكانت مصلحه المشايخ بتوع القران مكنوش بيجي ناحية الدكه او البنج والواحد كان بيعمل ريفرش لما يبص تحت البنج ههههه
.............. سيبك من الدكتره والدكاتره انت دكتور نفسك بايدك تبقى احلى منهم وكفايه انك ترى القذه في عين اخيك حاول تغسل عينك منها لان لو قلتله في عماص في عينك ممكن يموتك
ومصر هوه فيه في الدنيا احلى من مصر
ممكن تشتري الاعمال الكامله لنجيب سرور من الهيئه العامه للكتاب لا زال عندهم بعض الاجزاء وتقريبا الجزء بخمسه جنيه وربع حق علبه روزمن وممكن بعدها نتكلم براحتنا عن سرور اللي شحت في اخر حياته على كوبري غمره يا نور عيني ..
...........
موضوع الحشيش الشدياق اكيد كان يرى مثل غيره انه حلال والشكر للفيلسوف ابن سينا في كتابه القانون قال بفوائد الحشيش يمكن يقصد اللي بيحشوه للبقر... يمكن.
......
وصف مصر يا ابونا ابراهيم بتهيألي انه كان صح لانه كان بيوصف فترة محمد علي اللي بعت عمك رفاعه باريز بلد النور والبنور
والفترة ديه تقريبا احلى من فترة الوالي مبارك رضي الله عنه اللي منقدرش نسبه اصل السلفيين بيقولوا سب الوالي كفر واحنا نقدر نكسر كلامهم ...
رايي انه كان مبهور بمصر وكان فيها ساعتها ما يجذب السواح كما يقول الحج نزار
ايه رايك يا ابراهيم في موضوع اسلامه هل فعلا كان ردة فعل لما حدث مع اخيه الماروني ؟ واللا اللي فات مات وسات
07-16-2007, 02:18 AM
{myadvertisements[zone_3]}
إبراهيم
بين شجوٍ وحنين
المشاركات: 14,214
الانضمام: Jun 2002
كيفك؟ شوف يا سيدي.. من طبع البشر في أي مجتمع في الدنيا أن يظن الظن الحسن بأيام زمان واللي تجد لها مرادف في جميع لغات العالم وفي الانكليزي بيقولوا The good old days. طبعا أنا مش عايز أيام زمان ورغيف وشوية مش من الجرة وكأن الحاضر لم يقدم لي شيء.
بالنسبة لإسلام الشدياق، الحقيقة وأنا عارف أنك هاتفهمني كويس فخليني أقول لك على اللي فهمهته واستنتجته. فيه كتاب حلو قوي قريته وهو تاريخ الأدب العربي لـ حنا الفاخوري. بصراحة الكتاب ده أحسن كتاب عجبني وحببني في الأدب العربي. وهو تكلم عن ناس كتير كنت عايز أعرف عنهم زي أبو العلاء اللي أنا هيمان بيه وأيضا قريت عن الشدياق. هل تصدق أن الشدياق كان عبقري لدرجة إنه إلى الآن له ترجمة للكتاب المقدس إسمها ترجمة الشدياق؟ طرائف الحياة! واللي ترجمها أسلم. ما أقدرش أقول إنه أسلم عشان موضوع أخوه وبصراحة لا أعرف شيء عن موضوع أخوه. لكن ما فهمته أنه كان شخص طموح وأحيانا يصل به الطموح لدرجة الغيرة والحقد على زملائه من الأدباء.. يعني شخصية طموحة+ وصولية. هو كان عايز يوصل ووصل. جت له فرصة وقابل أمير وحقق مناله.. ياريت أنا وأنت نقابل لنا أمير يتبنانا ويفك أزمتنا :lol:بس العربي بتاعه بصراحة ما بيطلعش لي من زور.. مثلا ابن المقفع من جيل أقدم بكتير ولكني أستطيب كتابات ابن المقفع وأبو حيان التوحيدي.. لكن الشدياق باحس أنه فلفوس.. عارف أنت كلمة فلفوس؟ يعني واحد يتفلسف ويتفزلك ع الفاضي. والآن عندي فضول أعرف ما حدث مع أخوه الماروني.. هو ليه أخ أسلم؟ ولا إيه اللي حصل بالضبط. هذا الجيل في عربيته أحيانا يتكلف تكلف لا داعي له ونفس الشيء في أشعار ناصيف اليازجي بتاع الأراجيز والمراجيح. :lol2:
07-16-2007, 03:09 AM
{myadvertisements[zone_3]}
يجعله عامر
عضو رائد
المشاركات: 2,372
الانضمام: Jun 2007
كتاب الفاخوري لو عندك ممكن تبعته عند البت بهانه شويه شحاته بقى :25: لو ممكن يعني ..
انا دورت شمال ويمين وفوق وتحت وكان معايا البت البوذيه اياها اللي قلتلك عليها على ترجمة الشدياق للكتاب المقدس ودون جدوى --- هل شوفته يا ابونا بجد واللا عرفت من سيدنا الفاخوري
بخصوص الترجمه ديه يا ابراهيم في مقال حلو لــ عجاج نويهض +( لعن الله اليهود ( مش كفايه حرق النخل ) حرقوا مكتبته الللي كانت بتضم الذخائر ، وتقريبا مات بحسرته من خروجه من فلسطين او اسراطين وقعدته في لبنان من غير مكتبته الجميله) + موجود في الملحق الخاص بترجمته لبروتكولات حكماء صهيون والترجمه ديه يا ابراهيم مش هتلاقي زيها ولا في الصعيد حتى مطبوعة في دار الاستقلال بيروت..
وعلفكره بعد ترجمته للكتاب المقدس بكام شهر او سنه اسلم
وشوف الحلاوة العقليه
عمل نقد للكتاب المقدس بعهديه
الاول عن تناقضات الانجيل ( على طريقة الجويني اذا قريت كتابه شفاء الغليل واللا العليل في تحريف التوراة والانجيل ومن احلى نشراته نشرة الاب آلار رضي الله عنه ) .
الثاني فاكر اسمه : المرآه في عكس التوراه ( وعدتني وحده من تركيا انها هتشحتني نسخه منه ولسه لحد دلوقتي مادد ايدي ).
...........
موضوع اخوه الماروني بيقولك غصبوا عليه يغير المله في لبنان المبشرين الجدد ساعتها بمملكة الرب ولانه بيحب الرب برؤيه مارونيه فضل المملكه المارونية فقتلوه
فالجماعه بيقولوا انه اسلم انتقاما لاخيه وقال والله هطلعوه على عنيكم يا مسحيين مارونيين واللا معفرتين
...........من احلى الكتب اللي تقراها عنه كتاب بعنوان : صقر لبنان لو جبته ابقى قولي .
موضوع اللغه العربية عنده
ده كان هرمونطيقي والنبي تقريبا
مكنتش عاجبه تقعيدات العلماء العرب للغه
ولا حتى اللي موجوده في المخطوطات
تعرف انه بدأ نسّاخ للكتب خطه كان حلو مش نعكشه زي حالاتي المهم عمل الجاسوس على القاموس وكام كتاب في النحو
وكان بيموت في النسوان موت ولسانه زفر زي حالاتي
الله يرحمه
وكمان ليه كرامات
بعد مماته
لما حبوا يوسعوا الطريق في الحته المدفون فيها في ليبنون فتحوا قبره بعد 50 سنه باين لقيوا الجثه زي ماهي
مدد وكرماتك يا ام العواجز ...
يمكن نكمل كلامنا ويجعله عامر
07-16-2007, 03:41 AM
{myadvertisements[zone_3]}
إبراهيم
بين شجوٍ وحنين
المشاركات: 14,214
الانضمام: Jun 2002
أنت خليتني أحب الشدياق.. تأثرت لما سمعت قصة أخوه ولا ألومه. معذور.. حاجة تقطع القلب. تكون مأساة شنيعة فعلا لو أخوه مات بسبب موضوع الدين. وبما أنك فتحت نفسي عن الشدياق هاحاول أجيب كتاب صقر لبنان. لو سمحت فكرني من وقت لتاني وأنا كتبت لنفسي هنا ملاحظة.
ترجمة الشدياق للكتاب المقدس قريت عنها من حنا الفاخوري ولقيتها مدرجة في قاعدة بيانات المكتبات العالمية.
ما حكاية عجاج نويهض؟ هل له صلة بالشدياق؟
لم أكن أعرف أنه أسلم بعد أن عمل ترجمة الكتاب المقدس ولا أستغرب. كل شيء في الدنيا جايز خاصة لما يكون الشخص واحد نابغ زي الشدياق.
وابقى فكرني أدور على كتاب المرآه في عكس التوراة ومادمت بتدور عليه والأخت التركية وعدتك ولسة تنتظر ابقى قول لي وجايز ألاقي الحاجة. أحسن حاجة تفتح ملف ورد وتكتب فيه ملاحظاتك وتجمعها وكل ما تفتكر حاجة تضيفها للملف وتبعت لي الملف من وقت لتاني وبكدة لا تطير الفكرة من نظرنا. شوقتني أتعرف على الشدياق. شكرا على المعلومات القيمة.. وكويس أننا نعرف أنه كان يحب النسوان.. طب ما هما النسوان يتحبوا :lol2:
بالنسبة لكتاب حنا الفاخوري كان الشباب جمعوا نسخة فيها جزء كبير من الكتاب بس للأسف مافيهاش الجزء بتاع الشدياق والأدباء المحدثين.. وقفت عند ما قبل المرحلة الحديثة. ممكن أبعتها لك قريب عندي بس أقترح عليك تستعير النسخة الورقية الكاملة وتقرا قصة الشدياق فيه وتقول لي رأيك إيه في كلام الفاخوري عنه.
(تم إجراء آخر تعديل على هذه المشاركة: 07-16-2007, 08:30 AM بواسطة إبراهيم.)