zaidgalal
عضو رائد
    
المشاركات: 4,570
الانضمام: Jan 2005
|
سؤال للإخوة المسلمين عن الجنس في حياة النبي والرقابة
ويقر الرب الأمر الواقع بالنص الصريح في شريعة موسى في مادة من مواده:
«إذا كان لرجل امرأتان إحداهما محبوبة والأخرى مكروهة فولدتا له بنين المحبوبة والمكروهة. فإن كان الابن البكر للمكروهة. فيوم يقسم لبنيه ما كان له لا يحل له أن يقدم ابن المحبوبة بكرا على ابن المكروهة البكر بل يعرف ابن المكروهة بكرا ليعطيه نصيب اثنين من كل ما يوجد عنده لأنه هو أول قدرته. له حق البكورية. (تث 21: 15 - 17)
It shows the great mischief of having more wives than one, which the law of Moses did not restrain, probably in hopes that men's own experience of the great inconvenience
of it in families would at last put an end to it and make them a law to themselves. (Matthew Henry)
ماتيو هنري: إنه يوضح الخطأ الكبير لنظام الزواج بأكثر من زوجة والذي لم تكبحه شريعة موسى ربما على أمل أن خبرة الإنسان التي يكتسبها من عدم ملائمة هذا النظام للأسرة يضع نهاية له ويجعلهم مشرعين لأنفسهم.
بعد دائرة المعارف يقول لك ماتيو هنري نفس الشيء: إن شريعة موسى لم تحرم التعدد، ليس هذا فقط بل إنها لم تكبحه أي لم تحدده بعدد معين.
ويضرب تفسير مسيحي مثالًا للفقرة اعلاه بحالة يعقوب الذي تزوج بأختين إحداهما مكروهة والأخرى محبوبة:
If a man had two wives, of whom one was beloved and the other hated, - as was the case, for example, with Jacob, - and had sons by both his wives, but the first-born by the wife he hated, he was not, when dividing his property as their inheritance, to make the son of the wife he loved the first-born, i.e., was not to give him the inheritance of the first-born, but was to treat the son of the hated wife, who was really the first-born son, as such, and to give him a double share of all his possession.
(K&D)
Ex 21: 10:
and in those countries where there were, and where there still are, plurality of wives, each had, and have their turns, see Gen_30:15.
(John Gill)
جون جيل: في هذه الدول حيث كانوا وما زالوا يأخذون بنظام تعدد الزوجات (تك 30: 15)
Marriage
Was instituted in Paradise when man was in innocence (Gen_2:18-24). Here we have its original charter, which was confirmed by our Lord, as the basis on which all regulations are to be framed (Mat_19:4, Mat_19:5). It is evident that monogamy was the original law of marriage (Mat_19:5; 1Co_6:16). This law was violated in after times, when corrupt usages began to be introduced (Gen_4:19; Gen_6:2). We meet with the prevalence of polygamy and concubinage in the patriarchal age (Gen_16:1-4; Gen_22:21-24; Gen_28:8, Gen_28:9; Gen_29:23-30, etc.). Polygamy was acknowledged in the Mosaic law and made the basis of legislation, and continued to be practiced all down through the period of Jewish history to the Captivity, after which there is no instance of it on record.
(Easton Dic)
قاموس إيستون للكتاب المقدس: اعترفت شريعة موسى بتعدد الزوجات ووضعت الأساس لهذا التشريع واستمر هذا في مجرى التاريخ اليهودي حتى السبي...
وهذا قاموس ومصدر مسيحي ثالث معتبر. ذلك لأن أي دين لا يغير عادة ما في المجتمع ثم يزيد على هذا وينص عليها في مادة من مواد قانونه فهذا اعتراف بها. لأن الدين قد جاء ليغير ما يراه الله خطأ في المجتمع الإنساني. وما دام سكت الدين عن شيء فهو حلال لأن الأصل هو الإباحة. والحلال لا يحتاج لنص بل الحرام لأنه هو القليل والشاذ، فهو الذي يجتاج لنص صريح من الله.
تحياتي
|
|
03-06-2008, 06:48 AM |
|
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
|