{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}
Albert Camus
مجرد إنسان
المشاركات: 1,544
الانضمام: Jun 2004
|
RE: لو حلق الحوينى لحيته ...
يا شيخ ولا اربع ساعات ولا حاجة
انت بس استعمل الـ Healing Brush والـ Patch Tool
بدل المقص
بيتهيألي كده أرحم شوية ، وأخدت مني ربع ساعة بس
وانا على فكرة قصدت أعمله بِشلة على خده اليمين ( الشمال من ناحيتك )
علشان برضه يفضل شكله راجل مقطع مش عشان حلق يبقى خلاص يعني
(تم إجراء آخر تعديل على هذه المشاركة: 08-01-2009, 04:55 PM بواسطة Albert Camus.)
|
|
08-01-2009, 02:33 PM |
|
{myadvertisements[zone_3]}
special
سمع الله
المشاركات: 277
الانضمام: Feb 2008
|
RE: لو حلق الحوينى لحيته ...
يا جماعة حابب أعبر عن تقززي من منظر هالإنسان اللي شفته ..
كويس عرفتونا عليه ..
إنّو المقشّة اللي بدقنو ؟؟ ممكن نستعملها بعد ما تتحلق ؟؟
|
|
08-01-2009, 03:08 PM |
|
{myadvertisements[zone_3]}
neutral
عضو رائد
المشاركات: 5,786
الانضمام: Mar 2004
|
RE: لو حلق الحوينى لحيته ...
(08-01-2009, 01:07 PM)الحكيم الرائى كتب: موش عارف حد منكم اخد باله فى الفقرة بتاعة اضحك مع الحوينى وهو بيتكلم عن الحديث المضروب بيقول تعبيرات زى -والناس سخنة - اضرب على الحديد- بتجيب لى البطيخة..اعيدوا مشاهدة الفقرة مرة أخرى ,العرص فاهم كويس هو بيعمل أيه وفاهم ان القصة كلها أستخدام البصمجية اللى قدامه,احنا قدام حالة راسبوتينية مماثلة لبقية الحالات من جناب القس عمرو خاد وبقية أعضاء الكنيسة المعمدانية الجنوبية الاسلامية الى أعضاء مجلس ربابنة هارلم العرص حسان واخوته..ولا ايه رأيكم
أنا رأيى إن الحوينى حالة خاصة منفصلة عن باقى شلة الأنس.
أعتقد أن السبب الرئيسى وراء ولوج الحوينى عالم الدين كان صدمة نفسية تلقاها بسبب إتهامه بالفشل وعدم قدرته على الإلتحاق بكلية الطب..... بالتأكيد الرجل كان فى شخصيته ميول وإتجاهات دينية لكن تلك الحادثة كانت بمثابة القشة التى قصمت ظهر البعير وألقت به فى أحضان إبن عباس وإبن فرناس وأم عطية وأبى زرعة وباقى الفواتير كما أنى من خلال متابعتى له أستشفيت أن الرجل عاشق بالفعل للماضى ومؤلفات السلف وكتب التراث والموضوع بالنسبة له ليس مجرد سبوبة وهذا أحد أهم أسباب نجاحه وإنتشاره..... الإنسان عندما يمارس شئ يحبه بيبرع فيه بعكس شخص بيمارس شئ على سبيل الوظيفة وأكل العيش بتجده ممل وغير مبدع وكما قلت فالحوينى عاشق ولهان للكتب المتحفية ومن هنا أتى تميزه وتفوقه فى هذا المضمار.
كما يقول المثل" الناس فيما يعشقون مذاهب" فتجد مثلا شخص مضروب بجمع السيارات القديمة أو الأثاث الأنتيكة أو علب البيرة أو لعب الأطفال إلخ إلخ إلخ وحياته بالكامل مسخرة فى هذا الإتجاه والحوينى مثلهم بالنسبة للكتب المتحفية والإطلاع عليها والقراءة فيها...... أنا شخصيا لاقدرة لى على قراءة ناهيك عن دراسة أى شئ يتعلق بالدين ودماغى بالفعل بتفصل بعد دقيقتين ولاأستطيع التركيز ولا إستيعاب أى شئ ولو وضعتنى فى أى معهد دينى لقرن من الزمان سترجع لتجدنى تور الله فى برسيمه ولا فاهم أى حاجة فى أى موضوع فى حين إنى مثلا مضروب بشئ أخر وهو الحرب العالمية الثانية وبالذات المعارك التى جرت بين ألمانيا والإتحاد السوفيتى وأى شئ يتعلق بهذا الموضوع سواء كتاب أو فيلم وثائقى ستجده عندى ومعلوماتى عن هذا الموضوع تقترب كثيرا بل فى بعض الأحيان تفوق المتخصصين فيه ليس لعبقرية منى ولكن بسبب حبى للموضوع تعمقت فيه كثيرا وأشعر بمتعة عند قراءة كتاب أو مشاهدة فيلم عنه.
بالإضافة للميل الطبيعى والضربة التى تلقاها الحوينى فى الثانوية العامة , كان المناخ العام المتواجد فيه يشجع على الغرق فى الكتب المتحفية فالحوينى ألتحق بالجامعة فى منتصف السبعينات وهى نفس الفترة التى شهدت نمو التيار الإسلامى بتشجيع حكومى وسطوع نجم شخصيات ككشك والشعراوى ومصطفى محمود ونظرا لعدم جودة التعليم بمصر وعدم الإهتمام بالعلم بوجه عام سقط الكثيرون فى مستنقع الدين والكتب المتحفية....... مصطفى محمود مثلا من المفترض فيه أنه طبيب وأصبح فيما بعد كاتبا ونجما إعلاميا ولكنك تفاجأ بأن إلمامه بنظرية التطور والأدلة عليها وأهميتها وتطبيقاتها المعاصرة لايفرق كثيرا عن إلمام على نور بها فما بالك بالمواطن العادى أو الطالب بالمدرسة? أنا شخصيا لم أدرس نظرية التطور فى المنهج الدراسى ولم يرد ذكر التطور وداروين غير وأنا فى الثانوية العامة رغم أن تلك النظرية هى النواة الصلبة لعلم الأحياء ويجب الإشارة لها دائما فى أى منهج للأحياء حتى ولو كان لأطفال فى الحضانة لزرعها فى عقولهم ومكافحة أسطورة أدم وحواء بشكل غير مباشر والنتيجة لهذا كانت جهل الكثيرين بتلك النظرية وأهميتها وتبعاتها وإختزالها فى العبارة الشهيرة"الإنسان أصله قرد" وماتثيره تلك العبارة فى نفوس الكثيرين من إستنكار ورفض وبالتالى فتح الباب على مصراعيه للخرافة والدجل والشعوذة وهكذا سقط الحوينى تماما كما سقطت لويزا فى فيلم الناصر صلاح الدين.
(08-01-2009, 12:28 PM)Albert Camus كتب: عارف نيوترال
أنا زمان لما كنت بتابع الأخبار وبتفرق معايا اللي بيحصل في العالم..
وجدت نفسي دون نية مبيتة وأنا أتابع حسن نصر الله مرة في أحد خطاباته الحماسية وأمامه آلاف الحشود
أجرده من لحيته ومن عباءته ومن عمامته، وأجعله حليق الذقن يرتدي بدلة سوداء مثل الحريري..
حاول تتخيل كده
حيبقى شكله سخيف جداً ، حيبقى شخص تخين بلغد تحت دقنه ، وبكرش يدفع جاكيت بدلته المغلق إلى الخارج
وشعره الناعم زيادة عن اللزوم سينزع عنه صفة الخشونة التي يحاول أن يظهر بها عندما يصرخ.
ولا أظن فعلاً لولا العباءة والذقن والعمامة أن 10 أشخاص كانوا سيلتفون حوله لسماع ما يقوله.
ده الشخص الوحيد اللي فكرت اشيل منه الدقن وتوابع الدقن من زي ديني وأتخيل الفارق الجماهيري
حتى لو بقيت شخصيته هي هي وكلماته هي هي . أنا بقى على فكرة أقوم كثيرا بعمل فوتوشوب عقلى ليس فقط لرجال الدين ولكن للمحيطين بى وكثيرا ماأظبط نفسى وأنا أخذهم فى رحلة عبر الزمن فأبدأ فى تشكيل ملامحهم وهم أطفال بناءا على النسخة الحالية المتوفرة لدى وأصعد بهم تدريجيا للوصول للحظة الحاضرة ثم أقذفهم عشرة أو عشرين سنة فى المستقبل وأتصور كيف سيكون شكلهم وقتها وأفضل رايح جاى بين الماضى والمستقبل حتى أفيق على صوت من أمامى وهو يقول "جرى إيه ياجدع أنت, أنت بتبحلق فيه كده ليه?"
(تم إجراء آخر تعديل على هذه المشاركة: 08-01-2009, 10:08 PM بواسطة neutral.)
|
|
08-01-2009, 09:56 PM |
|
{myadvertisements[zone_3]}
{myadvertisements[zone_3]}