اقتباس:قُلنا ونعيد : الحمد لله على نعمة العقل
راجع أرقام السنين التي وضعت وسترى أنها حدثت بعد قرنين ونصف من بعثة سيدنا المسيح عليه السلام
وقصة أهل الكهف الحقيقية لا شك أنها حدثت قبل ذلك لأنها تتكلم عن شبان آمنوا بالله رباً واحداً دون صلب أو فداء مما جعل السلطة تضيق على جميع الموحدين(المسلمين) فاضطروا إلى الاختفاء
يعني أن مؤلفك أخطأ في التأريخ والقصة الحقيقية هي التي في القرآن الكريم وهي ليست أسطورة كما تزعم
ومن الجهل ما قتل
نعيد مرة أخرى ونترك الحكم لكل ذى عقل
قصة أصحاب الكهف يرويها القرآن على أنها أحداث واقعية ولكنها أسطورة مأخوذة من كتاب مجد الشهداء
كيف دخلت هذه الاسطورة الى اللوح المحفوظ?
يسميها المسيحيون(السبعة النيام)وقد وردت في سورة الكهف 18: 9-26
وهي إحدى خرافات اليونان الواردة في كتاب لاتيني اسمه (مجد الشهداء) تأليف غريغوريوس البرجى (كتاب 1 فصل 95). وتقول القصة إنه لما كان ( دِكيوس) إمبراطور روما يضطهد المسيحيين بغاية القسوة ليمحو حتى اسمهم من أذهان الناس، هرب سبعة شبان من سكان مدينة أفسس (التي لا تزال أطلالها باقية إلى الآن في تركيا) واختبأوا في كهف قريب من تلك المدينة، فناموا نحو 200 سنة تقريباً، لأنهم دخلوا الكهف في عهد »دَكيوس« (بين سنة 249 و251 م) ولم يخرجوا منه ثانية إلا في سنة 447 في ولاية الملك ثيودوسيوس الثاني. فلما استيقظوا ورأوا أن المسيحية قد انتشرت انتشاراً عظيماً في تلك المدة ذهلوا، لأنهم لما ناموا كان الناس يعتبرون الصليب علامة احتقار وعار، ولما استيقظوا رأوه يتلألأ على تاج الإمبراطور وعلى أعلام مملكته، وأن جميع رعايا المملكة الرومانية قد دانوا بالمسيحية، وأن هذه الديانة كادت تزيل غيرها من الأديان.
ولا شك أن قصة السبعة النيام خرافة. ولم يقصد واضع هذه الرواية إضلال الناس وغشهم، بل أوردها على سبيل المجاز، ليُظهِر لقارئها انتشار الديانة المسيحية بسرعة عجيبة بنعمة الروح القدس وبسفك دماء الشهداء. ولا يُحتمل أن مسيحياً يتوهم حدوث هذه القصة حرفياً، بل إن جميع المسيحيين يعتقدون أنها قصة رمزية.. غير أن محمداً اقتبسها وأوردها في قرآنه وعلّمها لصحابته كأنها حكاية حقيقية. ومن الواضح أن الله العليم الحكيم لم يكتبها في لوح محفوظ، بل أخذها محمد من روايات بعض جهلة النصارى
غريغوريوس البرجي مؤلف القصة
http://www.newadvent.org/cathen/07018b.htm
أسطورة أصحاب الكهف موجوده قبل القرآن بعدة قرون
http://www.newadvent.org/cathen/05496a.htm
وبعدة لغات
http://www.fordham.edu/halsall/basis/7sleepers.html
كتاب مجد الشهداء الذى وردت فيه الأسطورة...يمكنك أن تشتريه من هنا Glory of the Martyrs
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/085...0308701-8324946
فيبقى السؤال قائما: كيف وصلت هذه الاسطورة الى اللوح المحفوظ؟ ويبقى اتهام أهل مكة لمحمد قائما دائما: "والله ما هذا الا اساطير الاولين
===========================
مؤلف القصة الاسطورة
St. Gregory of Tours
Born in 538 or 539 at Arverni, the modern Clermont-Ferrand
======
الأسطورة
The Seven Sleepers of Ephesus
The story is one of the many examples of
the legend about a man who falls asleep and years after wakes up to find the world changed. It is told in Greek by Symeon Metaphrastes (q.v.) in his "Lives of the Saints" for the month of July. Gregory of Tours did it into Latin.
http://www.newadvent.org/cathen/05496a.htm
The story is this: Decius (249-251) once came to Ephesus to enforce his laws against Christians -- a gruesome description of the horrors he made them suffer follows -- here he found seven noble young men, named Maximillian, Jamblichos, Martin, John, Dionysios, Exakostodianos, and Antoninos (so Metaphrastes; the names vary considerably; Gregory of Tours has Achillides, Diomedes, Diogenus, Probatus, Stephanus, Sambatus, and Quiriacus), who were Christians. The emperor tried them and then gave them a short time for consideration, till he came back again to Ephesus. They gave their property to the poor, took a few coins only with them and went into a cave on Mount Anchilos to pray and prepare for death. Decius came back after a journey and inquired after these seven men. They heard of his return and then, as they said their last prayer in the cave before giving themselves up, fell asleep.
Koch (op.cit.) has examined the growth of this story and the spread of the legend of miraculously long sleep. Aristotle (Phys., IV, xi) refers to a similar tale about sleepers at Sardes; there are many more examples from various countries (Koch, pp. 24-40, quotes German, British, Slav, Indian, Jewish, Chinese, and Arabian versions). Frederick Barbarossa and Rip Van Winkle are well-known later examples. The Ephesus story is told in the Koran (Sura xviii), and it has had a long history and further developments in Islam (Koch, 123-152), as well as in medieval Christendom (ib., 153-183). Baronius was the first to doubt it (Ann. Eccl. in the Acta SS., July, 386, 48); it was then discredited till modern study of folk-lore gave it an honoured place again as the classical example of a widely spread myth. The Seven Sleepers have feasts in the Byzantine Calendar on 4 August and 22 October; in the Roman Martyrology they are commemorated as Sts. Maximianus, Malchus, Martinianus, Dionysius, Joannes, Serapion, and Constantinus on 27 July.
Legend, myth اسطورة ...ا س ط و ر ة
ا ســـــطـــــــــــــورة
M Y T H
L E G E N D