مبروك عليكم
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
قصة حدثت بالفعل
اقسمي بالله العظيم ان كل حرف في هذه المقالة حقيقي ولا يوجد اي حرف كذب
الكلام دا كان ايا انتخابات الاعادة لأيمن نور بمجلش الشعب في حي باب الشعرية
وانا زي اي واحد ماليش طبعا في الانتخابات والكلام الفارغ دا لاني مابقتنعش بيه ولا بالمرشحبن نفسهم
ولا كنت حتى اعرف مين ايمن نور دا
المهم
كنت عند واحد صاحبي وانا راجع بالليل حوالي الساعة الثنية بعد منتصف الليل
لقيت ميكروباص ماشي شاورت ليه وجريت عليه قلتله رمسيس قالي اركب
وكان الميكروباص ماليان فاضطريت اقف طبعا لان مافيش مواصلات وانا مش من المنطقة دي فماصدقت لقيت حاجه توديني رمسيس
جيت ادي السواق الاجرة مارضيش ياخدها
قلتله ايه يا عم انت عامل عرض ليلي ولا ايه
وضحكت
ماحدش نطق ولا حتى علق على كلامي
واحد بس من اللي قاعدين قدام قالي اسكت يا حبيبي
قلت هو في ايه يا جماعة
رد نفس الشخص وقالي: دلوقت حالا هاتعرف
وسمعت ناس بتتكلم بصوت واطي وتقول القسم والحكومة وكلام من دا
الموضوع كله لم يستغرق اكثر من خمس دقايق ولقيت نفسي قدام قسم باب الشعرية
نزلوا وفتحوا باب الميكروباص وقالوا لينا انزلوا
طبعا انا فهمت بس سألت هو في ايه والكل كان ساكت وكأنهم مجرمين
بس شكلهم مش اجرام خالص .. ناس شكلها عادي جدا
في ايه يا جماعة انا مروح ... قلت الكلمة دي بصوت عالي شوية عشان افهم حد من اللي في القسم
لقيت فرد من افراد الشرطة اللي ماعرفش رتبته ايه لانه كان لابس ملكي بيقول عارفين يا خويا
خش معاهم
طبعا دخلت ومشينا جوه وكانت اول مرة في حياتي ادخل قسم شرطة وطبعا دي بالنسبة لاي مصري وصمة عار انه يدخل قسم شرطة حتى لو رايح يعمل محضر
المهم
دخلنا اوده كبيرة اوي وفيها مكتب صغير ولقينا ناس تانية قاعدة
ناس زينا كدا وقالولنا اقعدو جنبهم
قعدنا وطبعا بدأنا نسأل الناس اللي لقيناها
هو في ايه قالوا مش عارفين
شوية وكانت النقلة التانية جت ناس برضه عادية
الغريب بقى بدأ يحصل
وكان في ناس بدأت تترجم الموضوع شوية
لقيت داخل علينا الاودة دي شوية اشكال يا جماعة
اقسم بالله زي اللي بيييجوا في افلام السيما
المجرم بقى اللي تلاقيه زي الحيطة كدا طول بعرض وواخد بشلة في وشه
واللي تلاقيه سكران ومسطول بس برضه جته
وكان عددهم حوالي 15واحد
قلت للي جنبي دول باين عليهم مجرمين بجد
قالي دول المسجلين خطر
طب واحنا مالنا ومالهم
قالي ماعرفش
ودول بقى ماقدعوش جنبنا طبعا دول كان ليهم معاملة خاصة وواضح انهم واخدين على القسم وعارفين كل اللي فيه
لان واحد منهم اول ما دخل قعد على المكتب اللي قاعد علية امين الشرطة وراح تافف على الارض بقرف وقاله هات سيجارة
الامين طبعا اداله على طول وقدعوا يهزروا مع بعض
وكل واحد منهم كان قاعد بيكلم حد من بتوع الشرطة
الموضوع بالنسبة ليا بدأ بتأزم لاني مش عارف اربط الاحداث والاشخاص مع بعض
شوية ودخل ناس بقى شكلها حلو جدا يعني شيك ولبسهم مظبط وكدا
قلت للجانبي ايه دول قالي دول اللي عليهم مراقبة
المهم فضلنا كدا لحد ما الاودة دي اتملت وكنا بقينا حوالي ميت بني ادم من جميع الاشكال والاطياف
مجرمين على مسجلين على مواطنين عاديين على اللي عليهم مراقبة يعني بظرميت
الساعة بقت 8الصبح
دخل علينا برضة واحد ماعرفش رتبته ايه لانه لابس ملكي
وقال بالحرف الواحد
"انتوا النهارده مش هانخليكم لا تمسحوا الحمامات ولا تكنسوا القسم ولا اي حاجه انتوا جايين في خدمة وطنية"
؟؟؟؟؟؟؟؟ّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حد فاهم حاجه
انا هافهمكم الخدمة ايه
البيه قال برضه بالحرف
"النهاردة يا جماعة انتخابات الاعادة بتاعة ايمن نور واللي مايعرفوش مين ايمن نور انا هاقولكم... ايمن نور دا واحد من الاخوان المسلمين وسقط في الانتخابات الاولى يعني زاي ماتقولوا كدا جاب ملحق
ودلوقت هو بيعمل انتخابات اعادة وانتوا عارفين الاخوان
ممكن يخربوا الدنيا"
رديت عليه قلتله بأدب
واحنا دورنا ايه يا باشا
وطبعا رسمت الحماس على وشي عشان ابين ليه مدى جهلي
قال:
انتوا زاييكوا زايينا بالظبط
عارفين يعني ايه
يعني انتوا شرطة
هاتعملوا زي مابنعمل بالظبط
لو ضربنا هاتضربوا لو مسكنا هاتمسكوا
واي حد نشاوركلم عليه طلعوا دين امة
حتى لو مات في داهية ولا يهمكوا
طبعا هنا في ناس معانا عارفة دورها كويس لانها مش اول مرة تطلع وبص جنبة على المسجلين وضحك
لقيت كام واحد من المسجلين بصوا ليه بقرف ودارو وشهم الناحية التانية والله وكأنهم مش راضين عن اللي هايحصل واللي هما عارفينه طبعا اكتر مننا
المهم
قال العربيات جاية كمان نص ساعة هاتركبواها وفي العربيات هانكمل الشرح للي عندة حاجة عايز يفهما
انا بقى ولله الحمد عرفت اخلع منهم بطريقة بسيطة جدا
وانا خلعت مش عشان ايمن نور ولا الاخوان
انا خلعت خايف ادخل في الموضوع اضرب حد او حد يضربني في كلا الحالتين مصيبه وهما مش هايعرفوني بعد كدا
قلتله يا باشا للاسف انا مش هاقدر اشارك معاكم
قالي ليه
قلتله اصلي لابس شبشب
كنت لابس شبشب شيك كدا من بتوع الخروج
قالي مش مشكلة هانجيبلك جزمة
طبعا عقدهالي
قلتله يا باشا انا لابس شبشب عشان مش عارف البس جزمة لاني متعور في رجلي
ومش معقول هافض شغب وانا مصاب
والحمد لله ان ربنا الهمني بالاجابة دي في لحطتها وهو كمان اقتنع بيالمبرر بتاعي فقالي اركن على جنب
وجت العربيات الصبح وخدوا كل الناس دي معاهم لانتخابات الاعداة بتاعة ايمن نور بتاع الاخوان
وانا ماعرفش حصل ايه في اليوم الاسود دا