الاستاذ God help us
انا ايضا سعدت بمحاورتك. اوضحتلك بانني اوضح لك وجهة نظر الاسلام و لا اسعى لاقناعك.
ما دمت تركت الحكملقارئ , فعلي ان اوضح للقارئ نقطة فليس كل القراء ملمين باقوال النقاد في مدوني الهعد الجديد ( خاصة ما يسمى الاناجيل الاربعة):
1) متى و لوقا و مرقس و يوحنا هي ليست اسماء من كتب هذه الكتب الاربعة و انما هذه الاسماء اضيفت في زمن متأخر:
According to Catholic tradition, the four Gospels were written by four individuals called the four Evangelists. Many scholars today, however, argue that the original authors were "anonymous," and that the names of Matthew, Mark, Luke, and John were only later connected with these four books.
http://myweb.lmu.edu/fjust/Evangelists.htm
متى كتبت هذه الكتب:
approximate date?
MARK
first written "Gospel"; very late 60’s or early 70's (Jewish War 66-70)
MATTHEW
late 70’s or 80’s (w/ older sources, incl. one written by Matthew?)
LUKE
mid to late 80’s (incl. "many" earlier written sources)
JOHN
main edition 90’s (early edition 50’s? epilogue after 100?)
لذلك عندما اقول بان من كتب هذه الكتب لم يكن من تلاميذ و حواري المسيح فانني اعتمد على اقوال المسيحيين نفسهم , و ليس ارائي الشخصية, و لا يوجد اي تناقض في استعمال اسماء لوقا و ومرقس ككتاب لهذه الكتب فهي و كما يوضح النص اعلاه اضيفت بعد زمن لتسمية هذه الكتب . فتسميتي لها لاشتهارها بهذه السميات.
و الامر الاخر هو ان لا احد قال بان مرقس و لوقا و يوحنا كانوا شهودا او تلاميذا للمسيح عليه السلام, فاين التناقض في قولي:
يعتبر روبن لين-فوكس الكتب الثلاثة :
These three related gospels, Mark, Matthew and Luke, are known as the synoptic ("eye to eye") gospels,
"As the three synoptic authors are not primary and had never known Jesus closely, this material (whose scope is unclear at the edges) is evidence for his posthumous impact, for early Christian points of view, not the historical Jesus' own teaching."
- Robin Lane Fox, The Unauthorized Version
انها ليست تعاليم المسيح نفسه.
و كتاب يوحنا لفظه بضمير الغائب مما ينفي ان المتحدث هو الكاتب نفسهه.
اما كتاب متى فانه كتب اصلا بالعبرية و لكن اصله العبري مفقود. و نسبة لانني لا اريد ان اشعب الموضوع الى نقد الكتاب المقدس فقد اردت تسهيلا للحوار ان لا ارفض اي مصدر تقبله,و ابين لك منه بان المسيح عليه السلام لم يؤله نفسه او يطلب من احد ان يعبده بل انه عندما سال حوارييه كيف يرونه كانت اجاباتهم خالية من التاليه:
"Jesus said to his disciples, 'Compare me to something and tell me what I am like.'
Simon Peter said to him, 'You are like a
just messenger.'
Matthew said to him, 'You are like
a wise philosopher.'
Thomas said to him, 'Teacher, my mouth is utterly unable to say what you are like.'
Jesus said, 'I am not your teacher. Because you have drunk, you have become intoxicated from the bubbling spring that I have tended.' And he took him, and withdrew, and spoke three sayings to him.
When Thomas came back to his friends they asked him, 'What did Jesus say to you?'
Thomas said to them, 'If I tell you one of the sayings he spoke to me, you will pick up rocks and stone me, and fire will come from the rocks and devour you.'"
- Gospel of Thomas 13
و يؤسفني انك رايت هذا تناقضا فالقصد كان هو تسهيل الحوار.و يبقى الود بيننا.